Sabtu, 4 April 2009

MILK - harvey milk



(WAJAH SEBENAR HARVEY MILK)


MILK, arahan Gus Van Sant merupakan sebuah filem yang berdasarkan kisah benar tentang Harvey Milk iaitu seorang aktivis dan politikus yang memperjuangkan hak asasi manusia / golongan minoriti khususnya bagi golongan homoseksual/ Gay.
Watak utama iaitu Harvey Milk telah dilakonkan dengan begitu berkesan oleh Sean Penn. Dia memang layak menerima anugerah Academy untuk pelakon terbaik tempoh hari. Aku secara peribadi kagum melihat Sean Penn yang terkenal dengan watak 'maskulin' dapat membawa watak lelaki gay dengan berkesan. Penonton dapat melihat keberkesanan lakonan, gerak tubuh, bahasa tubuh (body language) dan gaya berinteraksi Sean Pennn sewaktu membawa watak Harvey Milk dan ianya sangat memberi impak bagi menghidupkan karekter seorang 'Gay' yang dibawanya.




(SEAN PENN SEBAGAI HARVEY MILK)


Milk, separa dokumentari,( mempunyai footage-footage arkival era 50an -70an tentang kelompok Gay Amerika di waktu masyarakat mereka masih belum begitu terbuka), memperlihatkan gerakan mereka di San Fransisco yang memperjuangkan kebebasan dari penindasan, prejudis, keganasan dan kebencian terhadap mereka oleh golongan massa konservatif yang homophobic akibat dari kecenderungan orientasi seksual mereka. Idea gerakan ini adalah berdasarkan 'kebebasan' dan 'kesamarataan' yang menjadi ruh demokrasi rakyat Amerika.

Perjuangan ini dilihat dari perspektif Harvey Milk, yang memainkan peranan utama menggerakkan 'gerakan' romantik ini yang berpusat di Castro Street, San Francisco.

Milk bukan sebuah filem Gay yang bertumpu kepada kisah 'romantis cium mulut antara dua manusia sejenis semata-mata, tetapi ianya lebih daripada itu, iaitu tentang kelompok mansuia yang di label 'berdosa' yang berjuang untuk hidup bersama-sama tanpa prejudis dan dibenci.

Seperti yang diketahui umum, Kesudahan perjuangan Milk adalah tragedi. Milk telah terbunuh.Namun kematiannya telah memberi impak yang besar terhadap perjuangan golongan Gay tentang hak mereka.

***

Filem Milk mungkin agak menganggu. French Kiss diantara dua lelaki, adegan merangkul dan mengelus di ranjang. Tetapi lihatlah dari skop yang lebih luas, filem ini lebih daripada itu. Ianya tentang perjuangan golongan minoriti secara keseluruhannya dan tidak hanya perlu dilihat berlegar di isu 'homoseksual' tersebut.

Minoriti biasanya terdedah kepada penindasan. Hal ini berlaku dan relevan di seluruh dunia. Minoriti yang berbeza dari majoriti akan dipandang serong kerana perbezaan mereka. Perbezaan kelompok minoriti boleh sahaja datang dari warna kulit, ras, etnik, ideologi, politik dan orientasi seksual etc, etc...

Raikanlah perbezaan. Itulah yang menjadikan kehidupan manusia ini adalah menarik, meriah dan berwarna-warni.

Filem ini juga mengenai kebebasan hak manusia,ianya perjuangan seorang individu yang bernama Harvey Milk agar dirinya dan kelompoknya tidak di diskriminasi oleh masyarakat yang mengaku mereka adalah bangsa yang mengagungkan kebebasan( i.e Amerika Syarikat).

***

Filem ini sangat menarik untuk ditonton.Kamu tidak perlu bersetuju dengan apa yang diperjuangkan oleh Milk namun jangan ini menjadi penghalang kamu dari menonton filem yang hebat ini.

Kamu dah cukup besar kan untuk berfikir yang mana baik dan yang mana buruk kan?

Bagi sesetangah dari kamu yang mungkin tidak dapat menerima langsung visual dan idea filem ini, anda tak perlu tonton. Kamu ada hak untuk menekan punat 'Play' di DVD player kamu.

Bagi mereka yang cuba untuk mengangkat tema yang sama di negara ini (queer cinema). Beginilah filem yang perlu anda bikin, bukan menggunakan tajuk dan isu yang kontroversial semata-mata.

End.

4 ulasan:

fadz berkata...

lerr, actually i want more, tapi aku salute ko sebab antara semua blogger, kau je yg berani rebiu habis2an ttg Milk.. yeap, bagi aku Milk mmg best.

Sinefelia berkata...

fadz- Maaf, aku akan perkemaskan review ini nanti.:)

abdullah berkata...

i watched it, its a great movie.

Aidi Rahimi Ibrahim berkata...

dah tengok dah, nanti mai ambik balik DVD tu. Great Film.