Rabu, 19 Ogos 2009

Dsitrict 9


District 9. Arahan Neill Blomkamp.

Apakah yang akan berlaku sekiranya bumi bekas pengamal 'apartheid', Johannesburg, Afrika Selatan, dibanjiri oleh makhluk asing? Jawapannya mudah, ' Konfrontasi' interspesis akan berlaku. Sedangkan diantara manusia dengan manusia yang sama spesisnya pun berbalah, inikan pula 'alien'?.

Natijahnya, ribuan (atau mungkin jutaan) makhluk asing yang diberi jolokan 'udang' yang terkandas di langit Johannesburgh telah diisolasikan di sebuah kawasan 'restricted' yang digelar District 9. Namun selepas 2 dekad. Populasi makhluk asing semakin bertambah, pembangunan infrastruktur di kawasan Distict 9 turut berlaku iaitu dari khemah sementara kepada rumahy-rumah daif binaannya. Konfrontasi diantara manusia dengan makhluk asing semakin memuncak akibat perbezaan nilai hidup. Kemuncaknya, kerajaan mengarahkan warga District 9 berpindah ke sebuah kawasan baru yang lebih terpencil yang dinamakan District 10.

tugas pemindahan ini di jalankan oleh MNU, sebuah badan korporat yang memperoleh kontrak menyelia kawasan makhluk asing tersebut, termasuk hak penyiaran eksklusif dan apa sahaja yang berkaitan dengan District 9.

Si Hero, Wikus Van De Merwe, telah diberikan tugas mengetuai projek pemindahan MNU. Dia, berpewatakn bendul dan bodoh alang, menjalankan tanggung jawabnya dengan baik namun kurang kemanusiaan, sikapnya anti hero. Tidak banyak 'kasihan' yang ditunjukkan kepada makhluk asing yang terdesak dan keliru itu. Satu adegan dia membakar telur makhluk aisng tersebut merupakan satu perbuatan yang sangat 'anti' hero. Namun segalanya berubah apabila, Wikus dengan secara tidak sengaja terkena sejenis cecair ke wajahnya.

Cecair itu, telah mengubah nasib si hero Wikus secara menggerikan. Berlaku twist!!!

***

District 9 adalah sebuah filem parodi dan satira tentang kemanusiaan. Humor di dalamnya berunsur 'dark'. District 9 adalah sebuah sci-fi yang sosiolojikal. Menyentuh keseluruhan sistem perhubungan manusia dengan manusia.

Isu korup nepotisme, seks, dan eksploitasi media di dalam filem ini , disentuh secara 'organik'. Wikus mendapat peluang untuk memimpin projek pemindahan tersebut adalah kerana bapa mertuanya, si empunya MNU. Secara warasnya, si bendul seperti Wikus tidak mungkin akan memegang tugas penting dalam projek yang 'berat' ini. Dan apabila Wikus melepaskan diri dari menjadi mangasa eksperimen kerajaan. Media telah digunakan oleh kerajaan untuk memburukkan Wikus, dan senjatan yang digunakan adalah 'seks'!. Ehem!!! Seks!!!
Wikus dituduh bersenggama dengan 'alien'! Sangat keji, tuduhan itu. Sinis menempelak sesiapa sahaja, baik individu atau manusia-manusia konspirator yang menggunakan taktik kotor tetapi 'ampuh' sebegini bagi menjatuhkan air muka dan keperibadian seseorang.

Makhluk asing pula satira kelompok imigran, Punya nilai dan cara hidup berbeza yang tidak diterima penduduk setempat lalu jalan mudah untuk menangani masalah tersebut adalah dengan taktik pengasingan. Imigran juga cenderung dilihat sebagai satu kelompok jijik dan hina.

Ironinya, di dalam filem ini. Si Makhluk asing benar-benar ditunjukkan sebagai kelompok spesis yang sangat celaka sifatnya. Tetapi sekiranya difikirkan kembali, spesis tersebut bukan manusia. Nilai hidup pasti tidak sama.

***

Filem District 9 ini merupakan sebuah filem lo bajet sekiranya mengikut standard Hollywood. Namun CGInya sangat mengkagumkan. Gaya visualnya kelihatan gerila, Adunan dokumentari, broadcast dan drama. Aku kagum melihat Neill mampu untuk mengadun perbezaan gaya visual ini iaitu diantara stail dokumentari, liputan media broadcast serta klasik drama ke dalam satu bentuk. Ianya sangat 'cool', dan grungy.

***

Aku serius mencadangkan kamu menonton filem ini. serius.....

3 ulasan:

fadz berkata...

bro, lu boleh tak tulis satu rebiu tentang Gadoh untuk Dewan Budaya? penting ni bro.. emel kat aku nanti.

suffyan razzaq berkata...

dpt jemputan tgk ms premier. best!!

Sinefelia berkata...

fadz- ok, tengok emel...

suffyan - Kami tak dapat jemputan premier dan tengok pakai duit sendiri...best! hahaha