Khamis, 9 Oktober 2008

KAMI


KAMI merupakan filem yang mengisahkan tentang kehidupan anak-anak muda yang komplikated. Yang bercelaru dan yang rumit.

Kehidupan anak-anak muda di dalam filem ini merupakan refleksi kehidupan di urban area di mana nilai-nilai moral seringkali bertembung dengan desakan-desakan ekonomi dan seterusnya mewujudkan suasana perhubungan sosial yang rumit. Anak-anak muda yang kekacauan dan terganggu ini kemudiannya akan mencari ruang escapism dan yang paling dekat dengan jiwa mereka adalah muzik.

Oleh kerana itu, filem ini turut mengangkat scene muzik Indie yang amat signifikan dengan falsafah kebebasan dan ruang escapism yang amat di dambakan oleh mereka (golongan anak-anak muda) ini.

Filem KAMI ini merupakan kesinambungan dari siri TV KAMI yang ditayangkan di 8tv kira-kira setahun yang lalu dan kemudianya menjadi satu fenomena di Malaysia di mana semakin ramai anak-anak muda meminati muzik Indie yang menjadi nadi utama siri TV tersebut.

Buktinya, band-band Indie seperti Meet Uncle Hussein, Bittersweet, Hujan dan They Will Kill Us All yang selama ini bergerak secara underground telah dapat diterima ramai dan telah mendapat perhatian dan apresiasi yang sewajarnya.

Ok, mulakan review.

Filem KAMI ini adalah filem kesinambungan dari siri TV KAMI dan ini bermakna kepada penonton yang belum menonton siri TV filem ini pastinya akan sedikit tertanya-tanya pada permulaan awal filem. Ini kerana terdapat banyak perkara penting mengenai watak yang tidak mereka fahami. Soalan-soalan tersebut adalah seperti kenapa Abu dimasukkan ke sekolah pemulihan, Kenapa gambar Ali dan Sofie di jadikan sebagai screensaver di telefon bimbit Sofie, kenapa Boy mengganggu Lynn, Kenapa ibu bapa Ali bercerai dan kenapa Adii ternanti-nanti Vanilla Ice serta etc...etc...

Ya jawapan kesemuanya ada di dalam siri TV KAMI. Walaupun persoalan-persoalan itu akan terjawab di akhiran cerita namun impaknya tidak cukup kuat. Oleh itu saranan aku, sebelum anda pergi menonton filem ini, adalah lebih elok sekiranya anda menonton terlebih dahulu siri TVnya di youtube atau fail-fail torrent ataupun di dalam bentuk dvd.

Bagi mereka yang sudah menonton dan menjadi sebahagian dari fenomena KAMI setahun yang lepas, sudah pasti filem ini merupakan satu peleraian, kemuncak klimaks yang di tunggu-tunggu semenjak berakhirnya siri TV KAMI tersebut.

Segala persoalan terjawab dan segala rahsia telah terbongkar. Walaupun begitu, harga untuk rahsia dan persoalan tersebut adalah amat besar.

Kita(penonton) kehilangan satu watak favourite kita dan ouchhh...itu sangat perit.

Filem ini mengajak penonton melihat ke dalam dunia remaja jauh dari stereotaip filem-filem Melayu remaja yang klise dengan cinta, perangai nakal di sekolah, dan dialog kebudak-budakan. Filem ini tidak menggunakan penyanyi pop sebagai hero dan heroin. Dan filem ini jauh dari menyuruh penonton berjiwang walaupun terdapat scene jiwa-jiwa namun ianya dibuat dengan lebih 'depth' dan bukannya sekadar mengungkapkan 'I love you...".

Filem ini mengajak penonton merasai kekusutan dan kesuraman hidup Ali yang menjadi punca penyalah gunaan dadah yang dilakukannya, begitu juga membawa penonton merasai ketersisihan Abu dari keluarganya dan penyebab dia mempunyai tabiat suka mencuri. Selain itu, penonton dapat mengerti bagaimana seseorang yang bijak seperti Lynn boleh terjebak dengan kegiatan pengedaran dadah dan begitu juga kita dapat melihat bagaimana anak kepada seorang ibu tunggal seperti Sofie terpaksa berhadapan dengan karenah ibunya yang materialistik.

Anak-anak muda yang kelihatan riang ini sebenarnya mempunyai cerita-cerita rahsia yang tersimpan kemas di dalam hidup mereka. Di dalam senyum dan ketawa mereka tersimpan cerita-cerita duka.

Setiap sesuatu yang berlaku mempunyai alasannya dan setiap rahsia yang tersimpan mempunyai sebabnya.

Keseluruhannya aku dan my other half amat terhibur dan berpuas hati dengan filem ini dan kesemua para pelakon harus di beri kredit di atas keberkesanan watak dan lakonan mantap mereka termasuk watak 'Boy' yang memang cool gila walaupun jahat gila babi. Begitu juga halnya dengan skrip yang mantap dan cool di dalam filem ini ( Ini tidak hairan sekiranya Mike yang famous dengan blog Semusim Di Neraka turut terlibat di dalam penyelengaraan skrip filem tersebut.)

Akhir sekali, sekiranya anda seseorang yang gemarkan kelainan di dalam filem-filem Melayu, filem KAMI ini merupakan sebuah filem yang tepat tergolong di dalam kumpulan filem tersebut.

p/s - gambar poster di atas diambil dari blog hebat ini.

1 ulasan:

Ajami Hashim berkata...

wow! blog ini juga hebat!

KAMI mau dan mau rev sebegini lagi dan lagi ok! muahhh! ;-)