Isnin, 15 Jun 2009

Monster VS Aliens




Sudah lama rasanya aku tidak berkesempatan menjengah blog filem ini yang kelihatannya sudah sedikit terabai. Kesibukan bekerja semasa cuti membuatkan aku lansung tidak dapat meluangkan masa untuk memberikan sebarang entri baru bagi paparan kalian.

Seminggu lepas cutiku dihabiskan dengan bercuti ke tempat di mana aku membesar iaitu Jitra, Kedah. Dalam keasyikan berjumpa dengan teman- teman sekolahku, disamping menghadiri kenduri kendara, aku sempat meluangkan masa ke panggung baru Jitra Mall Cinema (baru lah sebab aku baru first time tengok wayang dekat situ).

Filem Monster VS Alien yang diarahkan oleh Rob Letterman dan Conrad Vernon ini amatlah menarik perhatianku kerana salah satu wataknya menggunakan v/o artis kesukaanku iaitu Hugh Laurie a.k.a Dr. House M.D.

***

Kisah bermula di majlis perkahwinan Susan (Reese Witherspoon) dan Derek (Paul Rudd), di mana Susan yang sedang menunggu detik perkahwinannya telah di langgar oleh sebiji bola berapi yang besar dari udara...hurm...yakni digelar oleh para pengkaji sebagai meteorite, dan pada mulanya kelihatan seperti normal sehinggalah Susan membesar tanpa henti sejurus sebelum mereka melafazkan 'I Do'. (membesar dalam konteks filem ini adalah dari segi saiz badannya, menjadi gergasi dan bukan menjadi tua :) ).

Susan kemudiannya ditangkap oleh pasukan rahsia kerajaan Amerika Syarikat di suatu lokasi X, iaitu tempat kesemua makhluk yang dianggap sebagai 'monster' dan mampu mengancam manusia diasingkan. Di situ juga merupakan 'rumah' bagi 4 makhluk yang lainnya, iaitu si jeli biru tanpa otak B.O.B (Seth Rogen), Saintis gila Dr. Cockroach ( Hugh Laurie), orang cicak yang kononnya ganas Missing Link (Will Arnett) dan larva mutasi comel sebesar bangunan iaitu Insectosaurus. Kesemua mereka, termasuk ahli baru, Susan berada di bawah pengawasan General W.R Monger (Kiefer Sutherland).

Masalah berlaku apabila meteorite yang telah berada dalam badan Susan itu merupakan sejenis Quantonium yang diperlukan oleh makhluk asing jahat Gallaxhar dan dalam usaha mendapatkannya kembali, Gallaxhar terpaksa berhadapan dengan makhluk 'monster' yang kini menjadi rakan Susan. Apakah yang terjadi??Saksikan sendiri. :)

***

Pada pandangan peribadi aku filem ini ada naik dan turunnya. Pada suatu ketika aku berasa amat bosan dengan linear naratifnya, tapi pada satu masa yang lain aku agak terhibur dengan plot ceritanya lang lain.

Filem yang menyasarkan golongan kanak- kanak sebagai penonton ini kurang mendapat sambutan secara keseluruhannya di Malaysia, berbanding filem animasi kanak- kanak yang lain, mungkin kerana feature 3Dnya yang tidak terdapat di sebahagian besar panggung di negara kita.

Walau bagaimanapun, filem ini di lihat mungkin menyampaikan mesej yang terlalu berat bagi sebahagian kanak- kanak, contohnya melalui watak Presidennya yang dilihat sebagai satu sindiran terhadap organisasi kerajaan Amerika Syarikat.

Apapun, pergilah menonton sendiri untuk mengetahui sejauh mana kebenaran review ini...

6 ulasan:

azri abu hassan berkata...

i miss u all!!!

Tanpa Nama berkata...

rasanya filem ni tak begitu mendapat sambutan kerana humor nya adalah pada dialog. Saya menonton, dan ada sedikit kebosanan disitu, mengharap ia lebih hebat dari Bolt, tapi nampaknya macam hampa.\

Ajami Hashim berkata...

asalnya saja nk tonton temankn anak2.. akhirnya pakcik yg gelak tekekek-kekek kuat dlm panggung! ahahaha!

azri abu hassan berkata...

please go to anak muda at : www.azriabuhassan.blogspot.com

Edzlin berkata...

hmm, sekadar sekali menonton tu bolehla, terhibur juga.

MORIBAYU berkata...

An Invitation -
Yoyooh.com Blogger Awards Night

Salam
Anda telah dijemput ke Majlis yoyoo.com Awards Night .

Utk makluman lanjut sila ke

yoyooh.com.


Terima Kasih