Ahad, 5 Julai 2009

NAUSEA






Di dalam bahasa melayu Nausea bermaksud mual @ loya @ mahu muntah. Bagi pemuja Satre. mungkin boleh menilai maksud lain disebalik tajuk itu. Video pendek ini mengisahkan tentang dua orang budak lelaki anarko punk ( melayu) yang telah mengislamkan seorang lelaki cina yang tiada tempat tinggal 'homeless'.

Persoalannya, bagaimana dua manusia 'anarki', yang menolak norma dan 'sistem hidup' majoriti, juga yang telah meninggalkan pegangan religius, mampu menarik 'saudara baru?'

Jawapannya adalah - 'Nilai-nilai kemanusiaan'...

Dan jawapan yang kedua adalah - ' eksploitasi agama' yang sedar tak sedar berlaku dengan begitu ekstrem di Malaysia.

Video pendek ini menggunakan kaedah penceritaan secara non-linear . Visualnya sengaja dibiarkan kelihatan 'raw' ( camera hand held) dengan gaya suntingan yang kasar. Ini sesuai dengan konsep video pendek ini yang semi dokumentari atau mungkin lebih tepat lagi doku-drama (genre). Sebahagiannya berbentuk dokumenteri dan sebahagiannya adalah drama.

Ruh-ruh anarki, bebas, berontak, liberal, dan radikal di dalam beberapa klip montaj di awal video pendek ini seperti mesej-mesej ( oh ya, aku tahu filem bukan dibikin untuk memberi mesej) hak asasi haiwan, anti homo-phobic, existentialisme, vegan, etc...  menyebabkan ramai yang cuba mengaitkan filem ini dengan 'punk cinema'. Tetapi aku menolak tanggapan ini. Video pendek ini walaupun mempergunakan sub culture...erm... mungkin lebih tepat lagi, counter culture Punk sebagai 'nadi penggerak' atau 'modal cerita' (berikutan dua orang watak utamanya adalah Punk serta pemaparan 'gaya hidup serta ideologi mereka') namun tujuan utama atau objektif utama aku adalah menjadikan 'punk' ini sebagai satu modal perbandingan.

Membandingkan satu perkara yang di'anggap' ( aku ulangi lagi, dianggap) buruk dan jelik (i.e golongan minoriti Punk) dengan masyarakat yang bersikap 'hollier than thou' adalah satu kaedah yang paling mudah untuk 'meludah' mereka. Agar mereka tersedar, dan seterusnya bawa-bawa berfikir.

Masyarakat yang memiliki sifat 'aku lebih suci dari kamu' dan yang terikat dengan dogma-dogma agama, juga pengganut agama secara membuta mempunyai rasa manusiawi yang sangat menyedihkan. Cenderung untuk menghukum, cenderung untuk melabelkan 'kafir', cenderung untuk hidup dengan kelompok-kelompok yang mempunyai amalan budaya dan agama yang serupa, tidak universal, tidak humanis, sangat negatif dan sangat prejudis.

Dalam keadaan begini bagaimana agaknya mahu menyuburkan 'tabligh' ?

Ironis apabila dua mamat punk,  dapat membawa seorang manusia ke dalam Islam. Sedangkan, majoriti dari muslim di dalam masyarakat kita hampir tidak mampu berbuat demikian. 

Selain itu, di dalam masyarakat yang sering mempersundalkan agama untuk kepentingan material, dengan mudah mengheret agama ke arah peng'eksploitasian. Apek telah menggunakan tiket 'mualafnya; untuk mendapat perlindungan dan bantuan kebajikan. Adakah Apek memeluk Islam kerana 'terbuka hidayah' atau kerana mahukan 'keistimewaan-keistimewaan sebagai seorang muslim di negara ini. Jangan lupa, Dengan memeluk Islam sahaja, Apek itu mungkin secara tidak langsung akan didefinasikan sebagai melayu.

Terdapat beberapa perkara yang mahu disentuh tentang video pendek ini, namun ianya mungkin akan menyebabkan 'spoiler' oleh itu, aku akan menyambung ulasan ini selepas tayangan perdana video pendek ini.

Video pendek ini akan ditayangkan di Uitm Puncak Perdana pada 15 Julai ini. Di sana, diskusi dan sesi soal jawab tentang filem ini akan berlangsung. Semua di jemput hadir. Terima Kasih.



7 ulasan:

azri abu hassan berkata...

AKU TAK SABAR MENUNGGU MENONTON KARYA INI DI BIG SCREEN. ANYWAY, TAHNIAH. KARYA KO SUDAH MATANG, BAGUS. JUJUR AKU KATAKAN...

mapieceofart berkata...

can't wait to watch the end product... kan brebut slot editing nih... hehe...

Ares Bahar berkata...

aah- hah...kematangan itu subjektif...prosesnya berlaku seumu8r hidup0...hahaha...banyak lagi yang perlu dipelajari..

Mapieceofart- itu antara cabaran nak menyiapkan video nbi...hahah

Edzlin berkata...

wow, nampak menarik. arap ada masa tuk ku tonton juga.

Aidi Rahimi Ibrahim berkata...

salam.:-)

ZAM SHAH RIZAL berkata...

rebel secara halus dan lembut...bagus2....mcmmana nk tgk nausea ni?...

soldier of art berkata...

mcam mana aku bleh dapatkan karya2x indie yer
harap saudara bleh bg sedikit panduan