Selasa, 24 Jun 2008

GET SMART

DIPAWAGAM MULAI 20 JUN 2008





Warner Bros. kembali dengan koleksi produknya yang bergenre komedi dan aksi berkisarkan dunia penyiasatan. Get Smart merupakan adaptasi dari siri televisyen yang popular sekitar pasca 1960an, juga dengan judul 'Get Smart' yang dicipta oleh Mel Brooks dan Buck Henry.


Filem ini mampu membangkitkan kenangan penyiasatan yang juga digelarkan remaja pada zaman ini sebagai 'old-skool' secara komersial di layar perak dengan lebih aksi, selain dari elemen komedi satira bagi menghiburkan penonton dan melegakan stress.


Filem ini menampilkan aktor Steve Carell sebagai tunjang utamanya, yang beraksi sebagai ejen Maxwell Smart dikatakan lebih mirip kepada kisah penyiasatan seperti 'I Spy', memulakan penceritaan dengan teknik stunt seakan akan filem James Bond namun ejen Smart lebih bersifat cuai dan melulu mebuatkan kebanyakan teknik penyiasatannya kurang menjadi dan menimbulkan kesan humor buat penonton.


Kredit harus diberikan kepada lakonan Steve Carell kerana lakonannya yang bersahaja dan dikatakan tidak mengambil identiti pelakon asal siri televisyennya iaitu mendiang Don Adams, yang merupakan pembawa watak asal bagi ejen Maxwell Smart lakonannya.



(Steve Carell dan Anne Hathaway beraksi di dalam Get Smart)



Kisah bermula apabila pihak antagonis dari KAOS telah merancang untuk mendominasi bumi serta penduduknya dengan cara menyerang ibu pejabat agensi penyiasatan United States, mengakibatkan keseluruhan identiti setiap ejen penyiasat di ibu pejabat terbongkar. Menyedari hal ini, ibu pejabat telah memutuskan untuk menaikkan pangkat penganalisis komputernya iaitu Maxwell Smart (Carell) yang tiada sebarang pengalaman namun sangat bersemangat ke tahap sebagai seorang ejen rahsia.


Ketua ejen lakonan Alan Karkin kemudiannya telah menggandingkan ejen Smart dengan Ejen 99 (Anne Hathaway) , seorang penyiasat professional tua yang kemudiannya menjalani pembedahan plastik untuk menukar wajah bagi mengelak dari dicamkan oleh pihak KAOS. Tanpa sebarang pengalaman dan hanya berbekalkan pelbagai gajet penyiasat, ejen Maxwell Smart berdamping dengan Ejen 99 terpaksa berhadapan dengan ketua KAOS iaitu Seigfried (Terence Stamp) bersama angkatannya yang setia demi untuk membebaskan dunia dari kuasa jahat. Bagaimanakah kesudahannya? Saksikan di pawagam berhampiran anda hari ini.

Tiada ulasan: