Selasa, 24 Jun 2008

THE INCREDIBLE HULK

DI PAWAGAM MULAI 13 JUN 2008





The Incredible Hulk ini merupakan pembikinan semula, atau secara lebih tepatnya digelar sebagai pelancaran semula karakter- karakter superhero dari Marvel Comics ciptaan Stan Lee yang mana umum mengetahui bahawa sebelum ini watak Hulk, iaitu superhero berwarna hijau dan menakutkan pernah dilakonkan oleh aktor Eric Bana pada tahun 2003.


Versi baru The Incredible Hulk ternyata membawa idea yang lebih segar berbanding sebelumnya. Diarahkan oleh pengarah filem aksi Louis Leterrier ('Unleashed' , 'Transporter 2') , filem ini padat dengan aksi aksi yang mendebarkan dan mampu membuatkan penonton terhibur dengan kejutan, letupan dan kemusnahan yang digambarkan dari versi komik ke dalam bentuk filem fiksyen ini, berbanding dengan jalan cerita yang agak membosankan pada versi filem Hulk yang sebelumnya(2003).


The Incredible Hulk memulakan tirai penceritaan dalam bentuk flashback, iaitu penonton diajak mengimbas kembali asal usul kewujudan makhluk hijau yang bergelar Hulk ini. Walaupun ianya bukanlah seperti kisah asal Hulk seperti yang dipaparkan di dalam komik, namun ianya lebih menjurus kepada asalan kisah Hulk dalam siri tv nya yang menjadi hits sekitar tahun 1970an di United States.








The Incredible Hulk mengisahkan tentang Bruce Banner (Edward Norton) yang ingin bersendirian melarikan diri dari pihak tentera Amerika demi mencari penawar sekaligus belajar mengawal kemarahannya bagi mengelakkan sebarang kemusnahan yang berlaku setiapkali Bruce bertukar menjadi Hulk. Namun kesilapan kecil telah membuatkan dirinya dikesan oleh General Ross (William Hurt) yang memburu Hulk demi kepentingan senjata militarinya, dan beranggapan bahawa Hulk adalah hak penuh militari.


Dalam masa yang sama, Bruce berkenalan secara maya dengan seseorang dengan nama samaran 'Mr. Blue' yang berjanji akan membantunya mendapatkan antidote bagi mengelakkan Bruce bertukar menjadi Hulk lagi. Mr. Blue kemudiannya dikenalpasti sebagai Samuel Sterns lakonan Tim Blake Nelson bertindak mencairkan darah Bruce dan menghasilkan lebih banyak darah dari sampel yang diberikan kepadanya.


Bruce kembali ke Amerika dari Brazil setelah kawasan persembunyiannya terbongkar dan menemui kekasih lamanya iaitu Dr. Betty Ross (Liv Tyler) yang didapati telahpun menemui cinta yang baru. Bruce diburu oleh watak yang mirip kepada watak komik 'Captain America' bersatu dengan ciri- ciri 'Super Soldier' namun beridentiti seakan akan Rusian- American iaitu Emil Blonsky (Tim Roth). Dia mempunyai kuasa pemulihan yang menakjubkan dan menjadi musuh utama Hulk sehingga ke penghujung cerita.


Turut disertakan di dalam filem ini iaitu penampilan istimewa Robert Downey Jr. sebagai Tony Stark A.K.A Iron Man yang mendukung watak sebagai cameo pada punghujung cerita.Secara keseluruhan filem ini amat padat dengan aksi dan agak menghiburkan. Selamat menonton!



1 ulasan:

Junaidi Asmara berkata...

edward norton mmg actor yg bagus!!

(i dah tukar alamat la...)