Selasa, 22 Julai 2008

HELLBOY 2:THE GOLDEN ARMY

DI PAWAGAM MULAI 3 JULAI 2008





Budak Syaitan merah muncul lagi, Kali ini dengan revolver dan aksi yang lebih menarik.

Satu perkara yang amat menarik adalah sequel ini berjaya menggunakan tajuk asal filem iaitu Hellboy. Sebelum ini, Tajuk filem ini telah ditukar kepada Super Sapien akibat kerenah LPF yang menganggap perkataan 'Hell' itu memberi konotasi yang kurang sopan kepada masyarakat Malaysia yang amat tinggi nilai budi bahasanya ( ehem!).






Filem Hellboy 2 arahan pengarah Guillermo De Toro, ini di mulakan dengan Flash Back, Dimana Hellboy yang masih kanak-kanak diceritakan tentang satu lagenda mengenai peperangan yang berlaku di antara manusia dengan golongan makhluk Halus. Peperangan yang dahsyat itu adalah kerana ketamakan manusia yang ingin menguasai dunia ini dan tidak mahu berkongsi dengan kaum makhluk Halus.

Pada awalnya kaum manusia telah memenangi perang tersebut namun setelah Raja Makhluk Halus berjaya membina bala tentera yang terdiri dari gabungan mekanikal dan magis dengan bantuan seekor (?) Troll, yang dinamakan 'The Golden Army' , Kaum manusia telah mengalami kekalahan. Jumlah kematian di kedua-dua belah pihak menyebabkan Raja makhluk Halus telah membuat satu perjajian damai dengan kaum manusia supaya 'The Golden Army' tidak lagi perlu di hidupkan semula.

Perjanjian damai ini diterima oleh manusia namun ianya tidak dipersetujui oleh Putera Makhluk halus tersebut iaitu Putera Nuanda. Baginya manusia adalah satu makhluk yang tamak dan tidak boleh dipercayai. Dia berazam untuk membubarkan perjanjian dan menghidupkan semula 'The Golden Army' bagi menghapuskan manusia.

Akhirnya, setelah ribuan tahun, perjanjian damai itu telah dilupai oleh manusia. Putera Nuanda muncul semula meneruskan cita-citanya menghidupkan kembali The Golden Army. Namun, hasratnya pada kali ini telah mendapat tentangan dari seorang superhero yang bukanlah dari kaum manusia, iaitu Hellboy.

Hellboy 2 ini telah di garap dengan baik oleh pengarah Guillermo De Toro. Dengan naratif yang bersih dan linear serta di selang - selikan komedi bagi mengimbangi unsur kegelapan cukup untuk membuatkan penonton terhibur sewaktu menonton filem Hellboy ini.
Penonton yang tidak menonton episod pertama Hellboy ini tidak akan mengalami sebarang masalah untuk mengenali 3 watak utamanya iaituLiz Sherman dan Abe Sapien. Asal usul Hellboy ini juga ada di paparkan sepintas lalu di awalan cerita.

Namun, bagi yang belum menonton episod pertamanya, pasti tidak sabar untuk menonton episod pertama itu kerana pada episod pertama itu hubungan Hellboy dan Liz baru sahaja hendak berputik.

Hellboy 2 ini adalah di dalam gabungan genre action,comedy,adventure,drama,fantasy dan sci-fi. Imej CGnya lebih menarik dan kemas manakala lakonan Ron Perlman sebagai Hellboy amat cemerlang. Walaupun hero ini bukanlah merupakan hero yang 'jambu' serta 'charming' tetapi Ron berjaya membawa watak ini dengan baik dan karisma wiranya dapat dirasai oleh penonton.

Secara peribadi saya sangat terhibur menonton Hellboy 2 ini. Tidak sabar rasanya menunggu episod ketiga filem ini. Khabarnya, hero ini akan berubah sikap dan kembali kepada tujuan asalnya di panggil ke dunia ini, iaitu membawa bencana kepada manusia.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

saya juga turut dihibur dengan Hellboy2 ni.

director filem ini i kenal...kamik main gulik masa kecik2 duluk...lol