Jumaat, 11 Julai 2008

WANTED

DI PAWAGAM MULAI 27 JUN 2008




Filem arahan Timur Bekmambetov ini diadaptasi dari komik yang ditulis oleh Mark Miller sekitar tahun 2003 hingga 2004 dan dipengaruhi oleh unsur unsur filem barat yang lain seperti Top Gun (1986). Seperti mana filem aksi yang lain, Wanted padat dengan adegan adegan yang cukup mendebarkan dan ganas , sesuai dengan klasifikasinya di Malaysia, iaitu dilabelkan dengan 18SG.


Dibintangi oleh barisan pelakon yang terkenal dan berbakat seperti James McAvoy sebagai teraju utamanya yang membawa watak sebagai Wesley Gibson , dibantu Angelina Jolie sebagai Fox, dan Morgan Freeman sebagai Sloan. Ketiga tiga watak utama ini kemudiannya diperkembangkan dengan cukup baik sekali dan menimbulkan konflik seterusnya mendorong penonton untuk berfikir bagi lebih memahami setiap plot dalam filem ini.


(James dan Angelina Jolie sebagai teraju utama)



Sesuai dengan taglinenya 'Choose Your Destiny' , Wanted mengisarkan tentang Wesley Gibson (James McAvoy) , pemuda berusia 24 tahun dan bekerja sebagai pengurus akaun di sebuah syarikat. Tinggal bersebelahan dengan landasan keretapi dengan kekasihnya Cathy (Kristen Hager) , Wesley menjalani rutin kehidupan seharian yang sama dan membosankan di dalam kubikel tempatnya bekerja seharian. Wesley mempunyai masalah panik yang keterlaluan , turut mengesyaki rakan baiknya mempunyai hubungan sulit dengan kekasihnya sendiri.


Kehidupannya bagaimanapun berubah setelah didatangi oleh Fox (Angelina Jolie) yang telah menyelamatkannya dari seseorang yang cuba menembak Wesley dari arah belakang sewaktu di sebuah farmasi. Fox kemudiannya membawa Wesley berjumpa dengan Sloan, dan memberitahu bahawa Wesley telah dilahirkan sebagai pembunuh elite dan bapanya telah mati dibunuh pada hari sebelum Wesley dibawa masuk ke dalam kumpulan yang menggelarkan diri mereka sebagai 'The Fraternity'.


Wesley kemudiannya telah dilatih untuk mejadi seorang pembunuh handal dengan keupayaan nya menembak dengan tepat bagi tugasan membunuh berpandukan mesin penenun takdir, yang mengeluarkan nama individu yang akan menimbulkan kekacauan di masa hadapan dan patut dibunuh. Wesley juga telah ditugaskan untuk mencari pembunuh bapanya, Cross(Thomas Kretschmann) dan menghabiskan riwayat Cross di dalam sebuah gerabak keretapi yang hampir terjuman ketika Cross cuba menyelamatkannya. Apa sebenarnya yang terjadi? Mengapa Cross bertarung nyawa untuk menyelamatkan nyawa Wesley? Jawapannya dalam filem ini.. Saksikan dan semoga terhibur..

Tiada ulasan: