Jumaat, 10 Oktober 2008

RASUKAN ABLASA.

Semalam aku telah menonton filem yang aku tunggu-tunggu semenjak 2 tahun lepas iaitu filem RASUKAN ABLASA arahan pengarah paling prolifik tanah air iaitu A. Razak Mohaideen..

Kenapa aku tunggu-tunggu? Jawapannya adalah kerana aku turut menyumbang tenaga di dalam pembikinan filem ini sewaktu aku praktikal kira-kira 2 tahun yang lepas. Filem ini juga merupakan pengalaman pertama aku berkerja di dalam sesebuah produksi filem dan sedikit sebanyak aku mendapat pelbagai pengalaman dan pengetahuan tentang selok-belok perjalanan sewaktu penggambaran.

Ya, bekerja di LineClear walaupun seperti anjing di bawah slogan ' Berat sama dipikul dan ringan sama dijinjing' yang secara teorikalnya telah menjadikan job fucntion itu hanya ilusi ( kalaulah runner dan FnB turut mengibas asap di dalam semak, job fucntion apa kejadahnya...) namun ianya memberi pendedahan awal yang amat berguna kepada aku dalam dunia perfileman.

Filem Rasukan Ablasa ini merupakan sebuah filem di bawah genre seram. Filem ini pada awalnya hanya berjudul Ablasa yang mengikut kata Prof dan Azhari Zain bermaksud 'The Broken Spirit' atau juga 'The root of evil' namun ditambahkan perkataan rasukan di hadapannya supaya tajuknya lebih dekat dengan idea filem iaitu yang mempunyai unsur-unsur 'kerasukan'.

Filem ini telah mengetengahkan bakat-bakat baru iaitu Gambit, Almi Nadia, Hafiz, Fauziah Ghouse dan beberapa orang yang lain yang pada waktu itu merupakan pelakon-pelakon di bawah pengurusan LineClear itu sendiri (kecuali Gambit).

Apabila menyebut pelakon baru, sudah pastilah penonton tidak perlu untuk menaruh harapan yang tinggi terhadap mutu lakonan mereka. Apapun usaha LineClear untuk mengetengahkan bakat-bakat baru haruslah dipuji kerana selain berusaha melatih bakat-bakat yang...ehem..baru... sudah pastilah kos pembikinan filem ini juga turut...ehem..(hahahhaa).

Baiklah mulakan review.

Filem ini bermula dengan prolog seorang penyembah syaitan bernama Omar yang tinggal di Bukit Gemuruh telah membunuh isterinya yang sedang berlaku curang bersama seorang lelaki. Sebelum Melati dibunuh, Melati sempat memberitahu penonton bahawa suaminya ( Omar) adalah seorang penyembah Iblis. Dari setting, prop dan kostum penonton dapat mengagak bahawa masa tragedi itu berlaku adalah puluhan tahun yang lampau. ( non-diegetic teks turut memberitahu penonton bahawa ianya berlaku pada tahun 1957)

Kemudian naratif diteruskan secara non-linear iaitu Ashraf ( Gambit) sedang ditemuramah oleh seorang wartawan atas kejayaannya di dalam pertandingan muzik 'Voice Of Nature' namun Gambit yang kelihatan tidak berminat dengan kejayaannya itu memberitahu bahawa keputusannya menyertai pertandingan tersebut adalah permulaan tragedi ngeri dan malapetaka yang menimpa rakan-rakannya.

Ashraff kemudiannya bertukar menjadi agresif dengan menghempas perakam suara milik wartawan tersebut sebaik sahaja wartawan tersebut terus mengajukan pertanyaan demi pertanyaan tentang bunyi yang telah dihasilkannya

Kerana reaksi agresif Ashraf terhadap pertanyaan wartawan tersebut akhirnya bermulalah siri imbas kembali (flash back ) terhadap apa yang berlaku terhadap kawan-kawannya dan bagaimana mereka boleh dikurung di wad gila.

Secara peribadi, aku merasa agak kecewa dengan filem ini. Perasaan ini mungkin adalah kerana aku yang menjadi salah satu tenaga produksi di peringkat pencacai paling hina yang berkerja separuh mati tidak menyangka final product filem ini sehodoh ini.

Filem yang seharusnya seram ini langsung tidak seram. Hantunya, seperti kata Ikha kelihatan kelakar dengan effect 'glow in the dark' berwarna hijau. Tak ubah seperti kostum halloween. Ditambah dengan mutu lakonan yang...urghh..lebih-lebih lagi lakonan Hafiz yang macam gampang berdialog sambil terjerit-jerit dan memekik.

Tidak keterlaluan untuk menyamakan filem ini dengan filem Mistik yang juga diarahkan oleh Prof dahulu. Elemen ngerinya adalah terpekik dan terlolong tanpa hujung pangkal. Bunyi pekikan dan terjerit-jerit ini mematikan rasa seram terhadap visual di layar perak. Entah kenapa Prof masih lagi menggunakan gaya lakonlayar sebegini.???

Selain itu, efek bunyi 'growl' seperti (suara Danny Filth vokalis band metal 'Cradle Of The Filth ')yang akan kedengaran pada babak-babak hantu akan muncul turut mengganggu mood seram di samping bunyi yang dikeluarkan dari tulang bertanduk Ablasa yang tidak ubah seperti bunyi 'techno' atau 'rave' gagal membangkitkan rasa seram. Tiada bunyi lainkah?

Aku dengan berani mengatakan efek bunyi di dalam filem ini merupakan dosa terbesar yang dilakukan terhadap filem ini.

Begitu juga halnya dengan efek suara seorang watak yang 'kerasukan'. Majoriti penonton di sebelah aku ketawa terkekek-kekek mendengar suara tersebut. Bukan sahaja mereka malahan aku turut tergelak mendengar suara garau 'kerasukan' itu yang mirip suara lelaki perancis bercakap Melayu dengan suara garau. Sungguh ni...aku tak tipu...sangat kelakar!!!

Secara peribadi aku berpendapat filem-filem seram tidak perlu dipenuhi dengan pekikan dan jeritan. Kadangkala sunyi dan sepi itu lebih seram dari suara jeritan ketakutan.

Filem ini berkesudahan dengan munculnya seorang lelaki tua yang hodoh serta misterius secara tiba-tiba yang menawarkan diri membantu Ashraf. ( watak lelaki tua yang misterius adalah amat sinonim dalam filem-filem seram tempatan, kenapa ya???? mereka ada di dalam filem mistik (arwah Ismail Din), juga di dalam filem Congkak(M.Rajoli)) Watak lelaki tua ini sangat kabur dimana datangnya, tetapi sekiranya dilihat dari skrip watak lelaki tua ini sebenarnya adalah budak yang terlibat di dalam kejadian pembakaran rumah Omar yang menyembah syaitan.

Lelaki tua ini telah menjalankan satu ritual untuk menanam kembali ablasa di dalam muka bumi dan akhirnya dia berjaya sekaligus memulihkan kawan-kawan Ashraf dari penyakit gila masing-masing.

filem ini berakhir dengan pengakhiran klise dan stereotaip di mana pengarah akan memberi ruang untuk sekuel filem iaitu ancaman Ablasa ini tidak tamat disitu apabila rakan sekerja Ashraf menjumpai cd yang mengandungi bunyi 'Ablasa' tersebut yang terjatuh sewaktu Ashraf cuba membuang cd-cd tersebut.

konklusinya, filem rasukan Ablasa ini merupakan filem-filem seram stereotaip Pro. Madya Razak Mohaideen. Sekiranya anda meminati filem-filem Prof. seperti filem Mistik, anda mungkin masih lagi boleh terhibur dengan filem ini. Tetapi sekiranya anda mahukan filem-filem seram yang sama tarafnya dengan filem-filem Jepun dan Korea, mungkin anda harus rendahkan sedikit citarasa anda.

11 ulasan:

amer zaman berkata...

haha...
dah agak...!

teman2 ajak menonton. saya tolak bulat2. saya penganut anti-razakisme.

Sinefelia berkata...

haha...

kami juga sudah agak..
tapi, teruja nak tgk hasil tgn sendiri dalam filem itu.

huh...final product yang menyedihkan.

just me berkata...

huhu..
tngk preview cm seram giler..
x sngke hampeh je...
mistik mmg x seram lngsng...
thanx 4 de info..
skng2 nye xde ar terbazr duit tngk cter yg ntah ape2....

Ajami Hashim berkata...

dgn hormatnya saya telah menolak pelawaan utk prev ptg semlm! hahaha!

The Wan And Only berkata...

saya pergi preview semalam... sedey sgt... mmg x best... nasib baik preview free... huhuhu

Adie Waridi berkata...

haahaha...aku kalau citer Prof Madya tu..memeng aku yakin keputusan yg sadis..sorry to say..tapi itula fact dia...aku heran gak kenapa Prof ni wat citer2 yg langsung la leh kata merapu..hahaha...

ajie berkata...

eeeyerghhhh.....tak hingin aku tgok film tahi ni....


tolongla...sesapa yg ada magic tu..ilangkan dia terus dr arena perfileman negara...heheh

ntahapahapa ajerla....

Sinefelia berkata...

sama sama kita nantikan jumlah kutipan untuk rasukan ablasa... :)

*wink*

Aidil Sharizaq berkata...

kadang2 konsep filem yg nak dikeluarkan..

tapi jalan cerita and arahan prof razak M. memang tak best...

maybe biar anak muda je la buat filem yg lebih kreatif..

Tanpa Nama berkata...

seyes mmg tak best
rugi je tgk
takde laa seram mana pon
huhuhu
hempp tapi sore sore tu dia ckp ape ek
tak paham laa...hiks

anith berkata...

haha..da g tgk,2 pon member aku yg blanja.huhuhu