Sabtu, 1 November 2008

'Antoo Fighter'


Tadi aku telah menghadiri pratonton filem Antoo Fighter. Filem Ghost Buster versi Melayu. Ini merupakan kali kedua aku menonton filem Antoo Fighter ini iaitu yang pertama di Dewan Sri Budiman (DSB) Uitm Shah Alam dengan bayaran masuk rm 5 dan yang kedua, iaitu malam tadi di GSC Mid Valley.

Pada kali pertama menonton filem ini di DSB, aku berniat untuk menontonnya kali ke dua di panggung kerana Azizi 'Chunk' iaitu pengarah filem ini mengatakan bahawa CGI filem tersebut hanya siap 70 peratus,(dengan kata lain aku tengok filem tak siap pada hari itu) selain tidak berpuas hati sistem bunyi yang agak teruk di dewan tersebut yang menenggelamkan dialog.

Aku tidak bercadang langsung untuk membuat review terhadap filem tersebut di blog ini pada waktu itu kerana adalah tidak adil untuk aku menilai sebuah filem yang masih belum siap di samping...ya...sistem bunyi dewan yang teruk..

Oleh itu, tadi... aku datang menonton dengan harapan yang tersangatlah besar untuk menyaksikan final product CGI filem tersebut. Filem ini bukanlah filem Melayu pertama yang menggunakan hampir 80 peratus teknik CGI tetapi dengan kewujudan filem seperti CicakMan, aku secara peribadi menaruh harapan setinggi langit untuk melihat sesuatu yang lebih baik dari filem itu.

Dan ini review untuk filem tersebut yang sudah 'SEMPURNA' . Seperti biasa aku mulakan dengan sinopsis.

Filem ini mengisahkan tentang sekumpulan hantu dari zaman lampau yang diketuai oleh Drakulat Van Listerooy (Awie) telah terlepas dari kurungan mereka dan seterusnya meneruskan cita-cita mereka untuk menyeru bapak setan 'Lord Sharon' turun ke bumi bagi menguasai dan menjahanamkan bumi.

Namun cita-cita Drakulat ini telah dihalang oleh seorang penentang jembalang yang bernama Pak Din ( Harun Salim Bachik). Namun Pak Din yang menentang Drakulat secara bersendirian (tidak cukup corumn) telah ditewaskan oleh drakulat dengan mudah. Tahu dirinya akan tewas, Pak Din telah memberikan satu amanah kepada cucunya iaitu Poh Jee (Radhi O.A.G) agar meneruskan perjuangannya menentang jembalang dengan mencari lima lagi penentang jembalang yang di takdirkan akan bersamanya. Mereka dapat dikenali dengan tanda lahir yang sama.

Poh Jee berjaya mengumpulkan kelima-lima penentang jembalang seperti yang diamanahkan oleh datuknya dan berjumpa dengan Pak Guntur iaitu rakan lama Pak Din bagi mempelajari ilmu mempertahankan diri serta mendapatkan peralatan canggih bagi menentang jembalang. Dengan bantuan pak Din, Poh Jee dan rakan-rakannya seperjuangannya kembali ke KL untuk menentang Drakulat.

***

Filem Antoo Fighter ini merupakan sebuah filem di dalam genre komedi-aksi (superhero). Azizi Chunk sewaktu ditemuramah di DSB mengatakan bahawa filem ini sebuh filem komedi serius. Ya...Apa-apalah...yang pasti ianya sebuah filem komedi.

Filem ini kalau tak silap aku merupakan filem pertama lakonan Radhi O.A.G. dan dia telah melakukan satu lakonan yang agak baik dan kelakar, sesuai dengan genre filem ini. Lakonannya bagaimanapun rasanya akan lebih baik sekiranya dia tidak overacting dan menjerit. Tetapi sekiranya lakonan itu sememangnya merupakan satu arahan screenplay yang berkehendakkannya sebegitu. Maknanya radhi telah menjalankan tugasnya dengan baik dan komen ini bukan untuk dirinya. Ehem.

Bagi aku vektor atau agen komedi di dalam filem ini datangnya dari watak pelakon otai iaitu Harun salim Bachik walaupun kemunculannya sebentar. Begitu juga dengan watak Usop Kopratasa iaitu Pak Guntur. Aku tidak menyangka insan yang begitu puitis seperti Usop berjaya membawa watak yang kelakar. Sekarang inipun aku masih tersenyum-senyum mengingatkan satu adegan di mana Pak Guntur yang berambut rasta bertukar menjadi afro dan nada traumatik coolnya " Oh my god..Oh my god". haha.

Komedi Azizi 'Chunk' di dalam filem ini adalah komedi situasi. Elemen Stephen Chow tetapi very the nineties. Yang timbul dari dialog dan juga penciptaan situasi yang kelakar. Bahaya komedi situasi adalah sekiranya dialog atau penciptaan situasi kelakar itu tidak pantas diproses oleh penonton... atau tidak dapat dihadam oleh penonton... atau lebih parah lagi tidak dipedulikan oleh penonton...

Ianya tidak akan jadi 'kelakar'... Dan bagi aku terdapat banyak adegan-adegan di dalam filem ini yang terjadi apa yang dipanggil 'situasi kelakar yang tidak kelakar ini'.

Selain itu, tarikan utama filem ini adalah CGI. Jangkaan aku terhadap CGI di dalam filem ini adalah sangat tinggi. Di Era filem Melayu yang terdapatnya filem seperti CicakMan, harapan penonton (harapan aku sebenarnya) terhadap CGI sudah pastilah tinggi. Dan apabila aku bandingkan CGI filem CicakMan dengan filem Antoo Fighter ini. CicakMan memang melompat lebih tinggi.

Aku tidak cari visual seperti Sin City atau 300, aku juga tidak meletakkan harapan melihat raksasa seperti di dalam HellBoy tetapi apabila aku masih dapat melihat efek Mat Karung Guni, Mat Magik atau Mat Tiga Suku di dalam filem yang dibikin di tahun 2008. Rasanya tidak salah kalau aku terasa sedikit terkilan.

Monsieur George Mellies juga pasti terkejut efek yang diciptanya di dalam 'The Vanishing Woman' masih dipraktikkan di alaf baru ini.

***

Elemen kritis yang ada di dalam filem ini ialah 'Lord Sharon'. Yang ini aku setuju. :)

***

Kesemua di atas adalah pendapat peribadi aku. Ada mamat selang beberapa kerusi dari kerusi aku ketawa berdekah-dekah sewaktu menonton filem ini. Dari dekahan bagai nak rak itu aku membuat kesimpulan dia cukup enjoy sewaktu menonton filem ini.

Lalu aku setuju bahawa komedi itu adalah subjektif bagi setiap individu.

Lagi satu aku setuju dengan kata-kata ' Untuk mengetahui sesuatu filem itu haruslah dengan mata(menonton) bukan dari telinga (dengar).

Maksudnya jangan bersetuju atau tidak bersetuju dengan review aku sehinggalah kamu menontonnya. Ok.

8 ulasan:

abdullahjones berkata...

:)

deennasour berkata...

siapakah mamat yg selang beberapa kerusi dari kau tu?

aku dan kau di selagi anak tangga~

aku berdekah2 gak gelak,
tapi tu ah, menda tu subjektif...

aku gelak tak semestinya kelakar pon,
sbb radhi kat sebelah,
takkan aku bajet macho lak..gay ke apa..mwahaha

Ikhares berkata...

abdullah jones - :)

deennasour- jgn perasan...mamat tu bukan kau hahahaha... tapi aku tahu kau pun kenal dia...hahaha.

wénkt berkata...

nk filem kereta kebal tu

Ajami Hashim berkata...

yap! usop kopratasa, harun sb, awie & shoffi jikan jer yg meletups!

full stop!

Ikhares berkata...

wenkt - rilek ah dulu bro... coming soon..baru nak kaji teknik cgi hebat tu...hahaha...

ajami - betul! betul! penyelamat sebenar antoo fighter... :)

kodok berkata...

mana best..cite antoo fighter kaa cite filipin yg kuar kt cenel 122 tu??..kekekeke

Ikhares berkata...

haha..cerita mercury man tu ke??no komen la kodok.. :)