Sabtu, 8 November 2008

CICAKMAN 2 - PLANET HITAM


Tempoh hari ( 4 haribulan yang lepas) aku berkesempatan menonton preview CicakMan 2 di Cineleisure Damansara. Filem Cicakman ini adalah antara filem yang aku nanti-nantikan kerana pada pandangan dan ( harapan) aku, KRU sekali lagi akan mencipta sesuatu yang 'wow!' di dalam industri perfileman Malaysia.

Sebelum filem bermula, Norman dan Yusri telah awal-awal lagi melarang filem CicakMan 2 ini dibandingkan dengan filem-filem Superhero Hollywood. Kata mereka adalah tidak adil dan tidak patut untuk membandingkan filem tempatan dengan filem Hollywood yang jauh lebih maju dan besar budgetnya dari filem tampatan.

Aku tidak sedap hati mendengar kata-kata mereka. Ini seolah-olah memberi petanda awal yang mereka sendiri tidak berpuashati dengan 'rupa bentuk ' filem mereka ini.

Jujurnya aku, berpijak di bumi yang nyata, sedar Malaysia (Industri filem) bukan saingan Hollywood. Tetapi KRU, di dalam filem CicakMan 1 telah sedikit sebanyak berjaya membuktikan filem Malaysia mampu untuk mencapai ke satu tahap yang boleh dibanggakan. Sekurang-kurangnya di radius Asia Tenggara ini.

Aku juga sebelum ini telah membandingkan CGI Antoo Fighter dengan CicakMan 1. Ya, aku mengaku aku menangkan CGI CicakMan 1 dari Antoo Fighter. Gentle, aku mengaku itu.

Oleh itu, Harapan aku untuk melihat hasil KRU yang lebih baik di dalam filem CicakMan 2 ini adalah amat besar... amat tinggi...

Hurm...

Ini reviewnya..

***

Professor Klon telah muncul kembali dan merancang satu plan jahat untuk menguasai Metrofulus dan Dunia dengan mencemarkan sumber air dunia. Professor Klon juga merancang plan jahat ini untuk mengembalikan kredibilitinya di Metrofulus. Kali ini Professor Klon tidak bersendirian, dia telah dibantu oleh Psychotic Super Villain wanita yang bernama Rrama. Mereka telah berpadu tenaga untuk menewaskan CicakMan.

Rrama, Tanpa sebab-sebab yang jelas, ingin membunuh CicakMan kerana dia seorang yang gila yang kesukaannya adalah merakam kematian mangsanya. Baginya, membunuh itu satu seni...satu karya... Ya, dia adalah Super Villain paling Psycho di dunia ( hehe)

Dan membunuh CicakMan (seorang Superhero) akan menjadi MahaKaryanya yang terhebat.

CicakMan pula, sebagai superhero telah menentang untuk menggagalkan usaha Professor Klon selain dari bertungkus lumus menyelamatkan dirinya dari dibunuh oleh Rrama.

Begitulah al kisah CicakMan 2 Planet Hitam ini.

***
Aku amat menanti-nanti satu persembahan CGI yang baru atau sesuatu yang lebih mengancam dari filem yang pertama. Ini adalah sesuatu yang normal. Penonton akan mengharapkan sesuatu yang lebih baik dari filem yang sebelumnya. Sekiranya filem yang sebelum itu hebat maka penonton mahukan sesuatu yang lebih hebat untuk sekuelnya.

Namun, bagi pendapat aku, tiada perbezaan yang ketara dari teknik CGI yang boleh dilihat. Masih menarik. Tapi statik. Masih di situ juga. Tiada pembaharuan.

Bahkan, aku berpendapat CGI di dalam filem yang pertama adalah lebih menarik.

***

Filem ini terdapat satu 'masalah' yang sangat nyata. Iaitu naratifnya. Serta kekemasan plotnya.

Plot filem CicakMan ini longgar. Juga perjalanan naratif yang tidak konkrit, Adakah filem ini hanya menumpukan perhatian terhadap CGI? sehinggakan plot dan naratifnya retak-retak?

Begitu juga dengan pengenalan watak-wataknya...

Asas filem Superhero sebenarnya adalah kepada Antagonisnya. Adanya Antagonis ini barulah relevannya kewujudan Protagonis iaitu Superhero.

Setiap Antagonis harus ada asal-usulnya. Mana datangnya. Apa motivasinya. Kenapa dia jadi begitu. Ini adalah perkara yang paling 'basic'.

Penonton sudah tidak peduli siapa Superhero kerana mereka sudah kenal superhero tersebut tetapi mereka sangat-sangat ingin tahu siapa super Villain tersebut.

dalam konteks filem ini adalah Rrama. Siapa wanita gila berdialek Seberang ini? mana datangnya? Mana punca kuasanya, kenapa dia jadi begitu? Kenapa dia bersekongkol dengan Professor Klon.

Sila rujuk Joker dalam Batman( Tim Burton), atau Dr Octopus dan SandMan dalam filem Spiderman. Atau yang paling mirip dengan Rrama adalah Catwoman juga dalam Batman.

Jelas kemunculan watak-watak ini di dalam filem-filem tersebut.

Tapi Rrama? siapa dia?

Joker dalam filem Batman terbaru (Christ Nolan) walaupun tidak ditunjukkan asal usulnya tetapi wataknya dan motivasinya sangat jelas. Dia seorang psycopath yang tujuannya adalah kemusnahan dan kerosakan semata-mata.

Tetapi Rrama, kenapa dia gilakan membunuh dan menganggapnya sebagai satu masterpiece? kegilaan watak itu sangat hambar.

Begitu juga dengan watak-watak taiko-taiko pelbagai bangsa itu, mana datangnya? Lelaki yang dibunuh pada awal-awal cerita itu siapa? Apa relevannya dia dibunuh?

Banyak yang hendak dipersoalkan tetapi aku tidak mahu terlalu kritis, mungkin salah aku untuk menilai terlalu tinggi filem ini.

***

Finally,

Filem ini sekiranya dilihat dari teknik CGI masih seperti filem yang pertama dahulu. Masih menarik. Tapi penonton sudah melihatnya di dalam CicakMan 1. Tiada pembaharuan.

Bagi pendapat aku, filem ini sesuai untuk adik-adik berumur 12 tahun kebawah. Kepada abang-abang dan kakak-kakak yang mempunyai adik-adik dan anak-anak kecil. Anda boleh membawa mereka datang untuk menontonnya.

Mereka pasti suka. Apek itu kelakar.

7 ulasan:

Ajami Hashim berkata...

Ya betul! Apek itu kelakar..

sekian terimakasih ;-)

wénkt berkata...

wan punya pun dah siap
dlm schedule post
akan auto publish
11nov2008 jam 7.04am
Entry tu tgh tunggu turn dia. K!

dariremus berkata...

Tak silap saya KRU ada kluarkan novel Rrama. Mungkin strategi serampang 2 mata dorang mungkin

Ikhares berkata...

uncle - sama-sama

wenkt - ok!

dariremus - ye ke?? i bet lepas ni keluar pulak filem Rrama the supervillain la ya..

haha...

ryann berkata...

tengok filem bukan setakat untuk tonton cgi sahaja. gabungkan dengan pengisian yang menggerakkan minda

Ikhares berkata...

terima kasih atas nasihat cik ryann...saya setuju! :)

edzlin007 berkata...

hmm filem ni. saya baca novel C2 lebih menarik