Ahad, 25 Januari 2009

Kritik buat teman-teman- Awan Mendung Menanti Pelangi, Omah Cilikku Enek Kelambu, Sinkronis


Pada cuti semester yang lepas, 3 buah produksi filem pendek dari kalangan teman-teman pelajar Fakulti Teknologi Kreatif dan Artistik telah keluar bergerila. Hasilnya, 3 buah filem pendek yang masing-masing mempunyai gaya tersendiri telah di hasilkan.

Filem itu ialah Awan Mendung Menanti Pelangi arahan Azri Abu Hasan, Sinkronis arahan Jaja Kadir dan Omah cilikku Enek Kelambu arahan Wak Dol.

Pada ... tayangan perdana ketiga-tiga filem itu di adakan di dalam sebuah majlis yang serba sederhana tetapi mendapat sambutan yang amat menggalakkan. Kagum melihat hadirin yang datang dan sanggup berdiri kerana ketiadaan tempat duduk ( termasuk diri aku sendiri) sehingga majlis tayangan dan sesi soal jawab berakhir. Aku sebagai salah seorang warga pelajar perfileman T.E.K.A mengucapkan ribuan terima kasih atas kesudian para hadirin memeriahkan majlis tersebut.

Filem pendek pertama pada malam tersebut adalah Omah Cilikku Enek Kelambu (O.C.E.K). filem pendek arahan Wak Dol ini adalah seratus peratus dalam bahasa Jawa. Ianya ini merupakan sebuah karya yang bersifat peribadi bagi Wak Dol dan merupakan sebuah karya penghargaan khas yang ditujukan untuk ayahnya serta untuk etnik Jawa keseluruhannya.

Filem pendek ini merupakan sebuah karya yang patuh menurut gerakan realis. Kamera yang statik serta durasi adegan yang dibiarkan berjela ( Long takes). Memang mudah untuk kebanyakan penonton merasakan filem pendek ini adalah sebuah karya yang 'dragging' dan mendatangkan bibit bosan. Tetapi Wak Dol mempertahankan hasil kerjanya itu dengan mengatakan tujuan long takes dan pergerakan kamera yang statis itu adalah satu permintaan agar penonton memberi tumpuan sepenuhnya kepada karya tersebut. Terutamanya kepada dialog watak-wataknya.

Secara peribadi aku melihat O.C.E.K adalah sebah karya yang bersifat individualistik Wak Dol. Karya ini adalah kehidupannya yang lampau. Mempunyai nilai sentimental. Adegan yang panjang itu di tambah dengan bunyian deru hujan yang turun berupaya mendatangkan syahdu. Masalah pasangan hidup kelas bawahan Melayu yang menjadikan bilik tidur sebagai luahan hati ke hati. Yang pastinya perbualan itu berat dengan beban payah hidup mereka.

Ianya sebuah karya yang jujur. Wak Dol tidak bertujuan menghiburkan penonton tetapi lebih mahukan pengalaman hidupnya dikongsi penonton. Dia mahu penonton tahu bahawa dunia perbualan yang bosan yang dipaparkan itu adalah dunia nyata. Hidup ini adalah perjuangan yang meleret dan panjang.

Hujan di luar rumah pula bagi aku adalah signifikasi kekusutan dan ketidak tenteraman jiwa watak utamanya. Namun hujan adalah bersifat memulih. Selepas hujan suasana akan menjadi lebih nyaman. Lebih segar. Dan kehidupan yang baru akan bermula.

Terima kasih kepada Wak Dol yang mahu berkongsi pengalamannya dengan aku. Jowo pun Jowo lah...janji Lu Rock!.

***

Filem pendek kedua yang ditayangkan pada malam tersebut adalah juga merupakan sebuah filem yang paling ditunggu-tunggu oleh hadirin iaitu Awan Mendung Menanti Pelangi(A.M.M.P) arahan Azri Abu Hasan. Filem pendek ini adalah sebuah filem 'tribute' kepada filem-filem era 80an dan merupakan sebuah melodrama. Dari blognya, dia memberitahu bahawa dia sangat teruja untuk menghasilkan tribute filem-filem 80an yang sememangnya jika dinilai pada hari adalah filem-filem yang sanagat buruk dan huduh dari pelbagai aspek baik dari segi pengarahan, lakonan dan teknikal. Baginya dalam keburukan filem-filem era tersebut, ada sesuatu yang dihargainya iaitu 'jiwa' melayu pada era tersebut. Aku secara kasarnya agak tidak faham 'jiwa' Melayu bagaimana yang dimaksudkan oleh Azri.

Secara peribadi, aku lihat era 80an 'jiwa' Melayu sangat raw.

Filem ini mengisahkan tentang kepulangan seorang wanita curang pulang ke pangkuan keluarganya namun kepulangan itu tidak diharapkan. Sangat melodrama. Aku tidak mahu mengulas jalan ceritanya kerana bagi aku kamu pasti boleh agak jalan ceritanya bagaimana. Jika tidak boleh agak, aku menggalakkan anda mendapatkan VCD yang original dari Azri di sini.

Filem tribute mempunyai 3 kaedah penghasilan yang berbeza iaitu tribute secara parodi iaitu mengambil kembali elemen-elemen lama dan dibikin semula bagi tujuan humor. Hurm, kaedah satu ini selalunya bukan bertujuan 'tribute' tetapi lebih kepada untuk menyindir atau memperlekehkan. Kaedah dua adalah mengambil elemen-elemen lama tetapi dilakukan dengan lebih baik. Contohnya filem-filem remake. Dan yang ketiga adalah dengan cara mengambil bulat-bulat segala elemen di dalam sesebuah filem yang ingin ditribute. Maksudnya. Ia dibikin sebijik-sebijik. Segala kehodohan, kesilapan dan kebodohan yang dahulu ditiru bulat-bulat.

filem A.M.MP ini adalah filem tribute di dalam ketegori nombor tiga. Ianya dibikin mengikut beberapa buah filem era 80 an. Salah satunya adalah Tiada Esok Bagimu karya Jins Shamsudin.

Oleh itu penonton dapat lihat kehodohan kerja kamera dan teknikal di dalam filem pendek ini. Kamera jerk. Track yang bukan-bukan hala. Selain itu gaya lakonan yang sangat teruk serta gaya pengarahan dan lakon layar yang mengarut.

Tetapi itu semua adalah relevan pada era 80an. Mungkin ada yang tidak sependapat dengan aku dalam soal ini. Aku bukan menghentam filem-filem 80an malahan aku walaupun lahir pada tahun 1983, aku selalu menonton filem-filem pada era tersebut semasa kecil sewaktu slot Mustika pada pukul 2 petang setiap Ahad dahulu. Ya, aku masih ingat bagaimana Noor Kumalasari berlakon dan digandingkan dengan Jins Shamsudin. Bagai langit dengan bumi hahaha.

Filem pendek ini mendapat kritikan hebat pada malam tersebut oleh seorang pensyarah dari fakulti Art and Design,UiTM. Pensyarah yang mengajar Visual Culture (kalau tak silap aku) telah mengkritik bahawa filem pendek itu sangat buruk dan memalukan. Oh, Pak cik, filem itu memang dibikin buruk lah pak cik. Segala keburukan di dalam filem itu disengajakan untuk kita sama-sama mengimbau kembali visual filem pada era 80an dahulu. Tidak berniat si pengarah untuk memalukan diri menghasilkan kerja yang begitu teruk. Azri telah mengarahkan sebuah filem pendek yang mendapat perhatian yang sangat kencang tahun lepas iaitu Kopitiam Kurang Manis. Sekiranya untuk mengetahui kerja Azri yang sebenar boleh dilihat di situ.

Cuma pada pendapat aku, untuk membuat tribute sebegini adalah amat sukar. Untuk sengaja membuat kesilapan dan mahu kesilapan itu tidak kelihatan sengaja dibuat-buat adalah amat sukar. Sangat sukar. Dan kerana itu di sesetengah tempat adegan di dalam filem pendek tersebut kelihatan seperti sebuah parodi. Mungkin kerana ianya telah 'terover'. Dan ini datangnya dari gaya lakonan.

Apapun, untuk Azri yag kelihatan agak emo malam itu. haha, cool brader, congrats untuk lu. Kamu telah hasilkan sesuatu yang berani. Jangan patah hati, Pekakkan telinga, teguhkan semangat , dan terus berkarya. Malaysia memerlukan orang macam lu.

***

Filem pendek yang ketiga adalah arahan Jaja Kadir. seorang pengarah wanita yang bertubuh kecil tetapi bersemangat besar. Pada mulanya aku, sebagai seorang pengikut art pop, datang dengan harapan untuk menyanggah bentuk absurd yang cuba dihidangkan oleh Jaja. Rumors meniup kencang yang mengatakan Sinkronis adalah sebuah filem pendek kategori 'sekolah seni'. Dan bagi aku yang mendokong faham, 'sesuatu yang tidak difahami itu tidak semestinya seni' sememangnya berhasrat besar untuk menyanggah hasil kerja sebegitu.

Namun jangkaan aku meleset. Sinkronis adalah sebuah karya yang sangat menyentuh aku. Kekesongan dan kerinduan watak utamanya pada seorang gadis begitu menyentap-nyentap tangkai hati aku. Pemilihannya untuk menggunakan soffi Jikan adalah satu pilihan yang amat bijak. Sinkronis di antara Soffi dan karya tersebut memang terserlah.

Lagi satu yang aku suka tentang filem ini adalah pemilihan sebuah lagu Perancis yang amat romantik. Ajami Hasyim mengatakan bahawa senikata terjemahan lagu tersebut adalah satu keperluan tetapi bagi aku, walaupun aku tidak sepatah harampun mengetahui bahasa Perancis tetapi lagu alunan lagu tersebut sahaja sudah cukup menggambarkan saat-saat romantis yang ingin disampaikan.

Dan. ya, Orang Perancis sememangnya makhluk yang palin romantik di muka bumi ini. Haha.

Filem pendek ini sangat indah. Kerja kameranya juga sangat indah. Pendek kata, aku memang teramat suka dengan filem pendek ini. Kau memang something Jaja. haha.

***

Semangat mereka ini telah masuk ke dalam diri aku. Aku pinjam semangat kalian untuk turun bergerila pada hujung minggu ini InsyaAllah.

3 ulasan:

marinamirana berkata...

mekasih atas komen awan mendung menanti pelangi. setuju dengan komen pasal sinkronis

Tanpa Nama berkata...

hehe, something?=)

terima kasih di atas tulisan yang lahir dari hati. terus support each other. =)

Sinefelia berkata...

buat kawan kawan, terima kasih kembali..

support each other..ya..betul..setuju.. :)