Isnin, 26 Januari 2009

Italian Neorealism

Pendahuluan/Introduction

Italian neorealism merupakan sebuah movement atau aliran pergerakan dalam pembikinan filem yang berkembang di Itali sewaktu era berakhirnya perang dunia kedua. Perkataan Neorealism buat pertama kalinya telah muncul pada awal 1940an dalam penulisan- penulisan kritikan di Itali. Andre Bazin, seorang pengkritik filem Perancis mengatakan bahawa Neorealism adalah filem yang menggambarkan tentang kebenaran, semulajadi, ketulenan dan ianya merupakan sinema tentang suatu keadaan masa.

Dari satu sudut perspektif, perkataan Neorealism ini merujuk kepada generasi muda yang mahu bebas dari konvesional dan stereotaip filem- filem Itali yang biasa. Italian neorealism dapat dikenalpasti berdasarkan naratifnya yang berkisarkan tentang kisah hidup rakyat kelas pekerja dan kemiskinan, seringkali menggunakan pelakon yang bukan profesional untuk watak utama dan watak pembantu, serta shot atau scene lokasi kebiasaannya dibiarkan long takes.

Pergerakan Italian Neorealism ini seringkali dikatakan bermula pada tahun 1943 dengan filem Ossessione dan berakhir dengan filem Umberto D pada tahun 1951. Filem-filem Neorealism ini sarat dengan paparan kedaifan dan kesusahan ekonomi masyarakat pasca peperangan. Ini semua adalah refleksi keadaan kehidupan masyarakat Itali pada waktu tersebut yang kecewa dalam peperangan,kemiskinan dan keterdesakan hidup.

Sejarawan filem bersetuju dengan mengatakan bahawa gerakan aliran Italian Neorealism ini merupakan satu gerakan yang universal berdasarkan gaya dan prinsip-prinsip temanya. Kenyataannya, filem Italian Neorealism ini merupakan satu teknik gabungan diantara gaya tradisional dan ekperimentasi.


Sejarah Italian Neorealism

Kekuasaan rejim Fascist yang dibantu oleh pihak Nazi German di Itali telah berakhir pada tahun 1943 namun tentera bersekutu mengambil masa hampir dua tahun untuk menghapuskan saki baki rejim tersebut yang masih berkuasa di bahagian Utara Itali dan seterusnya membebaskan rakyat Itali spenuhnya dari penguasaan rejim Benitto Mussolini itu pada 25 April 1945. Kejayaan tentera bersekutu ini banyak dibantu oleh gerakan-gerakan penentangan dari dalam yang terdiri dari parti Christian Democrats dan parti Socialist Communist yang berjaya mengembeleng tenaga rakyat untuk berjuang mengusir tentera Fascist dan Nazi dari negara mereka.

Namun sebelum rejim Fascist ini benar- benar berjaya ditumbangkan, beberapa orang pengarah filem Itali dengan secara rahsia telah mula membuat pengambaran filem iaitu berkenaan keadaan Itali selepas perang dunia kedua. Antara pengarah tersebut ialah Roberto Rosselini yang telah memulakan penggambaran filem Open City. Penggambaran ini di lakukan sewaktu askar-askar Nazi yang membantu pihak Fascist masih menguasai jalan-jalan di Rome. Dengan ketiadaan studio yang dinamakan sebagai Cinecitta, yang telah musnah dan tapaknya dijadikan kem pelarian, Roberto Rosselini terus berusaha melakukan penggambaran ini di jalan raya pada waktu siang hari walaupun terdapat risiko dari tentera Nazi. Selain dari ketiadaan studio, Roberto Rosselini ini juga menghadapi masalah ketiadaan stok filem dan untuk mengatasi masalah ini, beliau telah menggunakan filem biasa yang di jual di kedai- kedai tepi jalan dan filem ini dicantumkan satu demi satu untuk menjadi stok filem. Usaha beliau ini telah menjadi perintis kepada sebuah gerakan aliran yang amat penting dan amat memberi signifikan di dalam dunia perfileman iaitu gerakan aliran Italian Neorealism.

Selepas kejatuhan rejim Fascist yang dipimpin oleh Benitto Mussolini pada tahun 1943 serta berakhirnya perang dunia kedua, gerakan Italian neorealism ini terus berkembang. Dunia mula diperkenalkan dengan gaya gerakan ini. Gerakan ini seterusnya telah dipelopori oleh pengarah-pengarah dari Itali seperti Roberto Rossellini, Vittorio De Sica dan Luchino Visconti. Pengarah-pengarah filem ini telah bebas dari sekatan dan kongkongan Fascist yang kebiasaannya akan menapis, memotong atau mengharamkan terus sesebuah filem yang di lihat tidak selari dengan ideologi rejim tersebut.

Filem neorealist selalunya bertemakan tentang kehidupan sosial, politikal dan ekonomi yang mana sebelumnya pihak fascist tidak akan bertolak ansur. Ini kerana filem- filem sebegini biasanya akan menjana pemikiran penonton secara kritikal terhadap isu- isu yang berkaitan dengan masalah ekonomi dan keadaan sosial yang buruk yang berlaku di Itali seperti kemiskinan pasca peperangan, kesan- kesan gerakan perang penentangan dan masalah pengangguran yang sangat ketara.

Italian Neorealism mempunyai ciri- ciri utama iaitu penggunaan aktor yang tidak profesional, pencahayaan semulajadi, penggunaan lokasi luar yang sebenar ( tidak menggunakan studio), keinginan untuk mengangkat tema-tema kehidupan realiti dengan lebih rapat, kehidupan selepas perang, pertembungan antara kelas, ideologi, harapan pembaharuan politik dan unsur-unsur pesimistik.

Kesemua ciri-ciri utama ini bukan ditetapkan tanpa ada sebab- sebab yang khusus. Setiap satunya, mempunyai sebab yang berbeza dan banyak di antara ciri- ciri tersebut disebabkan oleh keadaan pada waktu tersebut( selepas perang). Sebagai contoh, penggunaan aktor tidak profesional memberi kesan perbezaan visual dari gaya filem biasa khususnya Hollywood. Selain itu ianya mendekatkan penonton dengan dunia di dalam filem kerana ianya mengangkat elemen realiti kedalam filem. Lakonan pelakon profesional bukan merupakan elemen realiti kerana ianya sekadar berlakon tetapi pelakon amatur tidak berlakon dan ianya mampu menonjolkan karekter dirinya yang sebenar ke dalam filem.

Peter Brunette telah menjelaskan elemen realiti di dalam Italian Neorealism :
"…Conventional cinema demands a basic level of plausibility, enough to allow us to put ourselves emotionally into the created world of the film.... We perceive something as realistic...when it corresponds to a set of conventionalized expectations...about what people in movies do.... When we experience...a film as more realistic than usual...it is because it is pushing against the currently accepted boundaries of the realistic, closer toward the dangerous unpredictability of the (represented) real"

Filem Italian Neorealism merupakan kesinambungan dari elemen-elemen realism sewaktu era fascist tetapi ianya berbeza dari sudut politikal dan motivasi pembikinannya. Selepas 1945, tiada seorang pun pengarah dari Itali yang cuba mengangkat atau mengaitkan ideologi Fascist di dalam filem-filem mereka. Tumpuan pengarah neorealist Itali ini hanyalah pada aspek ekonomi dan sosial masayarakat Itali selepas perang dan secara tidak langsung mengkritik secara halus kegagalan ideologi Fascist yang membawa bencana kepada negara mereka.

Karekteristik Italian Neorealism

Secara umumnya karekteristik Italian Neorealism dapat diperjelaskan melalui elemen-elemen Ideologically dan stylistically yang terdapat di dalam filem-filem tersebut. Terdapat 5 elemen di dalam Ideologically iaitu :

Ideologically, the characteristics of Italian neorealism were:
1.A new democratic spirit, with emphasis on the value of ordinary people
2.A compassionate point of view and a refusal to make facile (easy) moral judgments
3.A preoccupation with Italy's Fascist past and its aftermath of wartime devastation
4.A blending of Christian and Marxist humanism
5.An emphasis on emotions rather than abstract ideas

Manakala elemen-elemen stylistically pula mempunyai 6 elemen iaitu:
Stylistically, Italian Neorealism was:
1.An avoidance of neatly plotted stories in favor of loose, episodic structures that evolve organically
2. A documentary visual style
3. The use of actual locations--usually exteriors--rather than studio sites
4. The use of nonprofessional actors, even for principal roles
5. Use of conversational speech, not literary dialogue
6. Avoidance of artifice in editing, camerawork, and lighting in favor of a simple "styless" style

Dengan menggunakan filem Basikal Thieves arahan Vittorio De Sica sebagai contoh, kesemua elemen-elemen yang membentuk karekteristik Italian Neorealism ini akan dihuraikan.



Huraian elemen karekteristik Italian Neorealism

‘A new democratic spirit, with emphasis on the value of ordinary people’ adalah bertujuan untuk menaikkan semangat patriotisme di kalangan rakyat Itali yang mana negara mereka telah tewas dalam peperangan dunia kedua. Sewaktu peperangan, Bennito Mussolini telah menanamkan fahaman Fascist kepada rakyat Itali iaitu satu fahaman melampau yang mengatakan bahawa rakyat Itali adalah ‘anak Tuhan’ untuk menaikkan semangat tentera dan rakyat Itali menghadapi peperangan. Namun setelah Itali tewas dalam peperangan semangat rakyatnya telah merudum dan terhakis. Filem neorealisme telah cuba menaikkan semangat rakyat Itali yang telah hilang ini dengan memaparkan nilai-nilai kehidupan rakyat biasa dan bukan lagi sebagai ‘anak Tuhan’. Di dalam Bicycle Thieves, pengarah Vittorio De Sica telah memaparkan kehidupan rakyat biasa yang tabah mengharungi kehidupan dengan tabah dan cekal sekaligus cuba menaikkan semangat rakyat Itali mengharungi kehidupan sukar itu dengan tabah dan menghilangkan terus idea ‘anak Tuhan’ di dalam hati mereka.

‘A compassionate point of view and refusal to make facile ( easy ) moral judgements’ merupakan satu usaha neorealist untuk tidak membenarkan hasil karya mereka dinilai dengan pengadilan moral yang mudah. Ini merupakan antara idea utama neorealism iaitu mengangkat tema real atau kejadian dunia sebenar tanpa ada cubaan untuk menjadi hakim dengan mewujudkan hukum poetic justice di dalam filem-filem mereka. Selain itu, keadaan ekonomi Itali yang merudum akibat peperangan menjadikan rakyatnya di dalam keadaan terdesak dan akan melakukan apa sahaja untuk hidup. Di dalam Bicycle Thieves watak utama iaitu Antonio Ricci telah kehilangan basikalnya yang amat penting bagi kerjanya akibat dicuri. Penonton dapat merasai kesukaran dan kesusahan hidup Antonio Ricci serta bersimpati terhadapnya yang kehilangan basikal yang begitu penting dalam hidupnya. Penonton di heret sekali ke dalam emosi Antonio Ricci sehinggalah di akhir cerita beliau telah bertindak nekad untuk mencuri basikal bagi menggantikan basikalnya yang hilang sekaligus dapat membebaskan dirinya dari kemelut kehidupan yang sukar. Di sinilah moral judgements penonton di cabar kerana penonton akan menyokong tindakan salah mencuri Antonio Ricci tersebut sedangkan penonton tahu bahawa tuan empunya basikal yang dicuri itu juga amat memerlukan basikal tersebut seperti mana Antonio memerlukannya. Hal ini terjadi kerana penonton tahu bahawa Antonio di dalam keadaan terdesak dan terpaksa melakukan jenayah tersebut akibat keterdesakan itu.
‘A preoccupation with Italy’s Fascist past and it’s aftermath of wartime devastation’ merupakan elemen yang ketara di dalam filem-filem Italian neorealism. Ini kerana para neorealist Itali cuba menunjukkan kesan kegagalan ideologi Fascist dan kehidupan rakyat yang sukar akibat dari kekalahan perang yang tercetus dari ideologi Fascist tersebut. Filem-filem neorealism seringkali mengangkat tema-tema kehidupan rakyat biasa yang menjadi mangsa peperangan iaitu seperti kemiskinan, ketiadaan pekerjaan dan kepayahan hidup. Di dalam Bicycle Thieves, jelas di paparkan kesukaran hidup yang di alami oleh Antonio dan rakyat Itali yang sukar mendapat pekerjaan dan dibelengu kemiskinan akibat ketidakstabilan ekonomi dan politik akibat perang.

‘A blending of Christian and Marxist humanism’ merupakan salah satu cara neorealist Itali untuk menggantikan fahaman Fascist yang di tanam kepada rakyat Itali selepas kekalahan di dalam perang. Fahaman Fascist tidak lagi menjadi ideologi dan falsafah kehidupan rakyat Itali kerana ideologi fascist yang mengatakan rakyat Itali istimewa sebagai anak Tuhan merupakan satu ideologi yang gagal kerana kepercayaan itu musnah apabila tentera Itali tewas kepada tentera bersekutu yang terdiri daripada golongan manusia biasa. Oleh itu para pembikin filem neorealist Itali cuba menerapkan ajaran kristianiti dan ideologi humanis Marxis kepada rakyat Itali. Di dalam filem Bicycle Thieves pengarah Vittorio De Sica turut memasukkan elemen-elemen religius dan ideologi marxis ini, sebagai contoh terdapat adegan di mana Antonio Ricci dan anaknya Bruno Ricci masuk ke dalam gereja sewaktu mengejar pencuri. Di samping itu terdapat juga adegan di mana Antonio dan Bruno berteduh dari hujan bersama-sama dengan sekumpulan paderi. Adegan itu menunjukkan Bruno dan Antonio seolah-olah pelik melihat kumpulan paderi tersebut kerana mereka tidak mengenali langsung paderi. Elemen-elemen kristianiti ini dipaparkan supaya rakyat Itali mempunyai satu pegangan alternatif kepada fahaman Fascist yang gagal. Selain itu, pemaparan rakyat kelas perkerja yang daif dan kesukaran mereka mencerminkan ideologi humanis Marxis di dalam karya-karya filem neorealism ini dan ini juga dapat dilihat di dalam filem Bicycle Thieves.

‘An emphasis on emotions rather than abstract ideas’ merupakan elemen yang penting di dalam filem-filem neorealism. Ini kerana filem-filem neorealism ini bukan bertujuan untuk menyelitkan mesej-mesej moral tetapi lebih kepada mengangkat kompleksiti kehidupan sebenar dan nyata ke dalam filem sekaligus dapat memanipulasikan emosi penonton untuk turut merasai emosi watak di dalam filem. Contohnya di dalam Bicycle Thieves, penonton di ajak berkongsi perasaan sedih,kecewa dan kepayahan hidup yang dialami oleh Antonio akibat kemiskinan dan kesedihan kehilangan basikalnya. Naratif filem tersebut juga hanya mengfokuskan terhadap satu perkara iaitu kesukaran hidup yang bakal dihadapi oleh Antonio sekiranya basikal yang hilang gagal ditemui.

Selain daripada elemen-elemen ideologically ini, elemen-elemen stylistic turut penting dalam membentuk karekteristik Italian Neorealism movement ini.

‘An avoidance of neatly plotted stories in favor of loose, episodic structures that evolve organically’ elemen ini merupakan gaya neorealism yang utama iaitu dengan plot naratif yang longgar supaya struktur naratifnya dapat berkembang dengan mudah dan lancar. Dengan merujuk kepada filem Bicycle Thieves dapat dilihat bahawa filem ini hanya mempunyai satu plot sahaja iaitu usaha Antonio untuk mencari basikalnya yang hilang dan plot ini membawa penonton kepada peristiwa-peristiwa yang di hadapi oleh Antonio sewaktu pencarian basikalnya itu sehinggalah ia akhirnya gagal dalam usaha untuk menggantikan basikalnya yang dicuri dengan mencuri basikal kepunyaan orang lain. Plot di dalam filem ini hanya tertumpu kepada satu dan kemudiannya berkembang sehinggalah tamat.

‘A documentary visual style’ pula sangat jelas kelihatan dari visual filem-filem Italian neorealism. Filem-filem neorealism seringkali memaparkan keadaan sebenar selepas peperangan di Itali baik visual terhadap masyarakatnya atau visual keadaan sekelilingnya termasuk bangunan yang di bom dan tempat kediaman yang kotor serta daif dan gaya ini mirip kepada gaya visual filem dokumentari. Di dalam filem Bicycle Thieves penonton dapat melihat keadaan masyarakat dan persekitaran sebenar di Rome selepas perang di mana rakyat berebut-rebut mencari pekerjaan dan persekitaran tempat tinggal Antonio serta kawasan kejiranan yang miskin.

‘The use of actual location-usually exteriors-rather than studio sites’ Penggunaan lokasi luar yang sebenar sangat-sangat diaplikasikan di dalam filem-filem yang tergolong di dalam Italian neorealism. Ini kerana Cinecitta iaitu studio perfileman di Itali telah dipenuhi dengan pelarian perang. Selain itu, peralatan filem seperti lampu juga banyak yang telah rosak akibat peperangan dan peralatan baru sukar diperolehi dan ini menyebabkan pengambaran terpaksa bergantung dengan menggunakan cahaya semula jadi iaitu matahari. Kerana itu selain dari ketiadaan studio, ketiadaan peralatan pencahayaan juga menjadi faktor penggunaan lokasi luar yang sebenar. Di samping itu, penggunaan lokasi luar adalah untuk menghidupkan keadaan sebenar atau real yang menjadi intipati neorealism. Filem Bicycle Thieves memperlihatkan penggunaan lokasi luar seratus peratus iaitu di sekitar bandar Rome dan hampir keseluruhan adegan di dalam filem tersebut adalah pada waktu siang.

‘The use of nonprofessional actors, even for principal roles’ juga menjadi gaya neorealism yang yang ketara. Para pelakon adalah terdiri daripada mereka- mereka yang bukan profesional bagi mengukuhkan lagi konsep realis yang ingin diketengahkan oleh para neorealist di dalam filem-filem mereka. Gaya amatur para pelakon telah menjadikan konsep realis di dalam filem Neorealism menjadi lebih berseni dan hidup. Pelakon uatam filem Bicycle Thieves iaitu Lamberto Maggiorani yang membawa watak Antonio Ricci adalah seorang pelakon amatur begitu juga halnya dengan pelakon budak lelaki yang menjadi anaknya iaitu Enzo Staiola.

‘Use of conversational speech, not literary dialogue’ Penggunaan gaya percakapan seharian turut merupakan gaya neorealism. Dialog yang dipertuturkan di dalam filem-filem neorealism lebih mirip kepada gaya percakapan sebenar kehidupan di luar filem dan tidak seperti gaya percakapan berdasarkan skrip yang bersifat sastera. Ini kerana para neorealist seboleh mungkin mahu menghidupkan suasana sebenar kehidupan manusia ke dalam filem. Perkara ini dapat dilihat di dalam filem Bicycle Thieves di mana para pelakonya menutur dialog dengan realistik tanpa bahasa- bahasa penulisan yang janggal sekiranya diungkapkan di dunia sebenar.

‘Avoidance of artifice in editing, camerawork and lighting in favor of a simple “styles” style’ Kesan-kesan editing yang ketara, kerja kamera yang berlebihan serta penggunaan lighting yang tidak asli kebiasaannya tidak diaplikasi di dalam filem-filem neorealism ini kerana kesemua teknik editing, kamera dan pengcahayaan haruslah minimal dan realistik agar bersesuaian dengan konsep neorealism itu iaitu mengankat kehidupan sebenar ke dalam filem. Oleh kerana itu, filem Neorealism seperti Bicycle Thieves tidak menggunakan kaedah editing yang ketara , kerja kamera yang sofistikated serta penggunaan lampu yang artificial agar kandungan filem itu kelihatan lancar dan realistik.

Pengarah Italian Neorealism dan hasil kerja mereka

Menjelang zaman kebangkitan aliran ini, terdapat ramai pengarah yang memperjuangkan idea- idea Neorealism di dalam hasil kerja dan filem- filem mereka. Diantaranya seperti Bernardo Bertolucci, Mauro Bolognini, Giuseppe De Santis, Gianni Franciolini, Alberto Lattuada, Carlo Lizzani, Francesco Maselli, Giuliano Montaldo, Valentino Orsini, Francesco Rosi, Luigi Zampa, Cesare Zavattini, dan Valerio Zurlini yang telah menghasilkan sebanyak 40 buah filem secara keseluruhannya. Diantara pengarah- pengarah yang terkenal dengan aliran ini adalah Luchino Visconti, Roberto Rossellini, dan Vittorio De Sica.

Luchino Visconti telah berjaya mencuri perhatian masyarakat dengan filemnya La Terra Trema (1948) dan Ossessione (1943). La Terra Trema merupakan sebuah filem berbentuk dokumentari yang berkisar tentang ekploitasi golongan pemborong barangan mentah kepada golongan nelayan hingga memaksa golongan nelayan yang tertindas nekad menempuh pelbagai halangan bagi menjual hasil laut mereka sendiri manakala Ossessione mengajak penonton menyelami kisah seorang kutu rayau yang jatuh cinta kepada isteri orang hingga mendorong terjadinya pembuhunan dan ketidakpercayaan. Filem ini penuh bermakna dan menyerlahkan ciri- cirri sebenar Italian Neorealism yang terdapat di dalamnya.

Roberto Rossellini mula menyerlahkan bakat beliau dalam bidang pengarahan melalui filem klasik Open City (1945) yang banyak mengupas tentang sejarah aliran Neorealism ini, diikuti dengan filem Paisan (1946)yang memaparkan kemaraan tentera Amerika di Itali menjelang Perang Dunia ke-2 pada suatu ketika dahulu, dari saat bermulanya penaklukan ke atas Sicily pada tahun 1943 sehinggalah tarikh pembebasan mereka pada 1945. Filem Germany Year Zero (1948)menyusul seterusnya, diikuti dengan filem The Flowers of St. Francis (1950)yang memaparkan perjuangan St. Francis dan pengikutnya yang berfahaman ateis.

Vittorio De Sica merupakan seorang pengarah yang paling berjaya dalam menyampaikan mesej Neorealistnya. Melalui karya agung beliau, Ladri Di Biciclette atau lebih dikenali sebagai The Bicycle Thief (1948) penonton dibawa mendalami suasana Itali pada zaman selepas Perang Dunia ke-2 yang mendorong kepada kemelesetan ekonomi dan kesukaran bagi mendapatkan pekerjaan dimana mampu merubah nilai-nilai murni yang terdapat dalam diri seseorang hingga sanggup melakukan perbuatan yang salah di sisi undang- undang. Diantara karya beliau yang lainnya ialah Shoe- Shine (1946), Umberto D. (1952) dan Terminal Station (1953). Kebanyakan filem- filem arahan beliau memaparkan kepayahan hidup bagi masyarakat kebanyakan Itali pada zaman selepas perang, malah sesetengah filem seperti The Bicycle Thieves turut menggunakan pelakon dari kalangan orang kebanyakan dan bukan pelakon professional bagi menghidupkan watak- watak tersebut.

Walaupun setelah tamatnya era Neorealism pada tahun 1953, terdapat seorang lagi pengarah yang banyak dipengaruhi oleh idea- idea aliran Italian Neorealism dalam filem- filem penghasilannya. Pier Paolo Pasolini turut menggunakan barisan pelakon yang terdiri daripada orang kebanyakan bagi mengurangkan bajet untuk filem beliau Accatone (1961) dan The Gospel according to St. Mathew (1964), yang mana keseluruhan ceritanya hitam putih dan menjalani penggambaran sekitar Itali sahaja.

4 ulasan:

Ajami Hashim berkata...

tuu diaa! lecture notes!

yalah! gua tgh study nih! muahhh!

Sinefelia berkata...

lol...ini bukan lecture notes...ini asgment semester lepas...saje nak kongsi-kongsi...jika ada maklumat tambahan boleh kongsi...

khalifah dunia kecil berkata...

assalam.. izinkan saya berkongsi info ini..

Unknown berkata...

Saya kat sini 2020, BERGUNA WEHHH..hahaha Thank You