Rabu, 18 Februari 2009

Secrets And Lies- Filem pilihan tayangan minggu ini.


Pada malam khamis ini, 19 februari 2009, bertempat di Studio Pancha Delima, Puncak Perdana akan ditayangkan sebuah filem british bertajuk Secrets and Lies (1996) arahan Mike Leigh.

Filem ini merupakan sebuah filem komedi drama yang sangat diraikan pada 1996 apabila berjaya memenangi 3 anugerah di BAFTA Awards, juga memenangi beberapa anugerah di Cannes dan mendapat pencalonan Oscar, mampu membuatkan penonton ketawa dalam tangis atau sebaliknya, menangis dalam tawa.

Filem ini mengisahkan tentang seorang wanita optometris kulit hitam yang mencari ibu kandungnya selepas ibu angkatnya meninggal dunia. Pencariannya itu akhirnya membawa kepada sebuah kenyataan yang memeranjatkan apabila Ibu kandung sebenar wanita tersebut adalah seorang wanita kulit putih.


Secrets and Lies mendapat kritikan yang sangat positif dari pengkritik filem di seluruh dunia, Anda boleh melihat review-review yang positif tentang filem ini bersepah di laman-laman web filem. Di sebalik kerja kamera yang minimal di dalam filem ini, Mike Leigh berjaya memaparkan emosi watak dengan sangat berkesan melalui lakon layarnya. Selain itu anda harus tidak melepaskan peluang untuk menonton adegan '7 minit 40 saat long takes Mike Leigh' yang sangat mengkagumkan dalam filem ini. Bagi yang menyanjung Yasmin Ahmad, pasti anda akan dapat melihat persamaan gaya Mike Leigh ini di dalam karya-karya Yasmin Ahmad.

Secrets and Lies sudah pasti merupakan sebuah filem yang harus ditonton oleh penonton yang menggelarkan diri mereka sebagai penggemar filem dan filem ini juga adalah filem yang patut ditonton oleh penggemar-penggemar filem yang belajar filem. Dalam masa 141 minit, filem British ini adalah sebuah filem yang sangat berbaloi untuk kita meluangkan masa menontonnya.

5 ulasan:

Jaslin.D berkata...

Mmg film ni sebuah karya yang hebat. Pada masa tayangan, saya di UK. Memang hebat dikritik dalam review film pada masa itu. Dalam konteks masyarakat kita sendiri, ini memang terjadi. Seorang anak angkat yang mencari keluarga sebenar dan kejutan besar berlaku bila bertemu dengan keluarga 'sebenarnya'.

hady berkata...

hmm, tertarik juga
kena cari dvd la agaknya

saya cadangkan ikha tonton dan review filem slumdog millionaire
walau filem ini bukan filem malaysia
tapi intipati filem ini sangat dekat dengan realiti kehidupan
must-see movie!
penuh dengan kisah sedih dan tawa

Maya berkata...

Salam,
Mana mungkin Maya lupakan filem nih coz antara filem yg 'long take' lama-8min selepas filem Hitchcock Rope(1948).Maya juga kagum dgn kekuatan naratifnya.

Sinefelia berkata...

abadiat- anda berada di UK masa tayangannya? wow.

hady- Slumdog Millionaire. Kami dah menontonnya. Juga filem dari seorang pengarah dari UK. Dan filem itu sangat hebat. seakan-akan city of God tetapi lebih dramatik.

Maya- yes... long takes itu sangat mengkagumkan bukan?

Ajami Hashim berkata...

eh nnti bg dvd kopi bley? huhu