Isnin, 31 Ogos 2009

Orphan - There's Something Wrong With Esther





"Apa yang tidak kena dengan Esther?"

Dan selepas aku menonton filem Orphan arahan Jaume Collet Sera, malam merdeka tadi, Memang terlalu banyak yang tidak kena dengan Esther (Isabelle Furhman), si anak yatim perempuan berumur 9 tahun, yang dasarnya kelihatan begitu manis, bijak dan menawan ini. Sehinggakan budak perempuan ini bagi aku sangat 'layak' untuk bergurau senda dan bertepuk tampar dengan si Daniel ( The Omen).

Filem Orphan ini boleh digolongkan di dalam filem-filem evil child seakan The Omen, atau terbaru The Unborn, cumanya, budak perempuan ini bukan syaitan dan tidak juga ada kuasa-kuasa paranormal melainkan kehadirannya bakal mengundang siri-siri malang yang berlanjutan.

Esther, si anak kecil, dari Russia ini telalu menawan, terlalu bijak berkata-kata, terlalu berbakat, dan kelihatan sebagai seorang budak perempuan yang sangat sempurna. Kesempurnaan ini awal-awal lagi sudah cukup 'menyeramkan'. Namun bagi pasangan Coleman, Kate dan John, budak perempuan ini seorang kanak-kanak perempuan yang sangat sesuai dijadikan pengganti kepada bayi mereka yang telah mati. Pasangan yang sedang cuba melupakan 'trauma' kerana kehilangan bayi mereka akibat tabiat alkoholik Kate,

Terpesona dengan kharisma Esther, Kate dan John langsung mengambilnya menjadi ahli keluarga baru mereka tanpa mengetahui bahawa mereka sedang membawa malapetaka ke dalam rumah mereka.

Tidak perlu masa yang lama untuk Kate, mula mengesyaki adanya sesuatu yang tidak kena pada anak angkatnya itu. Keanehannya cara berpakaiannya yang seakan Little Bo-Peep itu, kemampuan memainkan Tchaikovsky, kemalangan yang menimpa teman sekelasnya dan juga penggunaan F words dan pengetahuan seksnya.

Kate secara perlahan menyedari Esther bukan budak perempuan normal!

Namun, seperti kebiasaan di dalam filem-filem horor dan thriller, si hero (atau di dalam filem ini si heroin kerana watak Kate lebih dominan), akan membiarkan Kate berseorangan menentang dunia. Tiada sesiapa yang mempercayainya, apatah lagi rekodnya sebagai seorang alkoholik dan memerlukan kaunseling. Suaminya John, memaparkan sikap primitif kaum lelaki/bapa yang bersikap 'pasif' dan acuh tak acuh terhadap dakwaan-dakwaan negatif yang ditujukan kepada si anak perempuan yang menawan. Begitu juga kaunselornya yang sememangnya bersikap 'skeptikal' terhadap Kate. Oh Tuhan, kenapalah sampai begitu buta orang-orang di sekeliling Kate ini?

Esther pula, seperti jelmaan Hannibal Lecter versi kanak-kanak, sangat bijak memanipulasi dan melakukan provokasi. Kata-katanya sahaja sudah cukup menyakitkan hati. Perlakuan-perlakuan provokasinya terhadap Kate ternyata memberi keuntungan terhadap dirinya. Esther tidak teragak-agak menzalimi dirinya sendiri untuk tujuan mengenakan Kate.

Paling menarik tentang filem ini adalah penonton awal-awal lagi sudah mempunyai pengetahuan bahawa Esther adalah antagonis yang merbahaya, namun di sebalik pengetahuan dan kesediaan penonton untuk menerima Esther yang comel ini sebagai seekor 'monster', penonton masih lagi akan terkejut dan terpegun kerana tahap 'sadis' dan 'psikotik' budak ini sangat-sangat tidak diterima akal. Tangan comelnya tidak akan teragak-agak mengetuk lumat kepala mangsanya menggunakan tukul kuku kambing!!!

Aku bukan penggemar horor tetapi secara peribadi aku menganggap filem Orphan ini di antara filem horor/Thriller/ evil child yang sangat mengesankan. Esther bukan hantu, juga bukan syaitan, tetapi ada sesuatu yang tidak kena pada budak ini yang akan mengganggu hidup kamu!!

4 ulasan:

Qarl berkata...

Guys,

satu ulasan yg sgt2 nice

Karl menonton film ni with Adi Luqman (remembered him??- psl kete) ms 1st day released cite nih....

waiting for d dvd ...

yg ori... sbb nk kan lagi kepuasan!

alhariesz berkata...

for me, it defines a new kind of horror thriller movie....a brilliant one...

ia bukan sekadar filem seram hantu 'kurang bijak' yg sering kita tonton...ia punya mesej dan plotnya diolah sempurna....

sape yg tak tonton pasti takkan tahu sape sebenarnye Esther...

great review though... :)

Hermiewan berkata...

Nama watak dalam filem The Omen ialah Damien bukannya Daniel.

ainunL muaiyanah berkata...

hai, saya sudah tonton cerita ini. selari dengan komentar kamu.

dan saya sunguh-sungguh tidak sangka dia merupakan orang dewasa yang terperangkap alam badan budak kecil.

transformasi figura badannya dari budak kecil yang comel kepada sang dewasa yang kejam bukan main~