Sabtu, 12 September 2009

PAPADOM - Dilema, trauma dan fobia seorang PATRIAK




Bila dijemput oleh Tayangan Unggul, melalui seorang blogger tersohor, untuk menonton Papadom, secara tidak warasnya aku telah mengatakan YA. Ini kerana jika dilihat dari sudut yang lebih rasional, aku yang sedang dilanda kesibukan gila dengan kertas kerja, projek pelajar dan ntah apa-apa lagi kewajipan mandatori suka atau tidak , tanpa alasan, seharusnya berkata 'tidak'.

Tapi hei! Ini filem Papadom lah. Filem Terbaik Festival Filem Malaysia... Ketepikan kelakar atau tidak festival tersebut. Ketepikan kerja yang menimbun yang sedang mencekik itu. Aku lebih skeptis untuk mengetahui sejauh mana relevan filem ini memenangi sebegitu banyak award di festival filem Malaysia tempoh hari.

Papadom, diarahkan oleh Afdlin Shauki. Tajuk Papadom ini double meaning. Satu merujuk kepada papadom yang itu, keropok rangup, sedap, pembuka selera, yang dimakan dengan nasi kandar itu. Satu lagi adalah merujuk kepada hero filem, seorang papa ( ayah) yang bernama Saadom ( Afdlin). Papa + Saadom = Papa Dom.

Idea asas Papadom ini adalah trauma/rasa berdosa seorang lelaki yang kehilangan isterinya, sehingga untuk menebus dosa-dosa itu dia, dia telah menjadi psiko sehingga terlalu protective terhadap satu-satunya ahli keluarganya yang masih ada iaitu anak perempuannya, Miasara ( Liyana Jasmay).

Saadom merasa berdosa kerana sikap workaholicnya dan keghairahannya untuk memperbaiki ekonomi rumah tangganya telah mencukai masanya bersama isterinya, Munirah ( Nor Khiriah) dan Miasara. Berlaku pergaduhan apabila Munirah sudah tidak tahan lagi dengan kesibukan Saadom yang seolah-olah mementingkan duit daripada keluarga dan anak mereka...

dan Boom!~

Munirah meninggal. Kemalangan semasa memandu sewaktu bergaduh dengan Saadom.

Natijahnya, Saadom yang merasa bersalah kerana mengabaikan tanggungjawabnya terhadap keluarganya sehingga menjadi punca kematian isterinya tidak mahu megulangi kesilapan yang sama.

Dia harus menebus segala kesalahan mengabaikan Miasara dan perlu melindungi satu-satunya anak perempuan merangkap juga satu-satunya ahli keluarganya itu. walau dengan apa cara sekalipun. Agar kesilapan lalu dapat ditebus dan tidak akan berulang lagi.

Oh lala...

That's all. ( Nak tau lebih pergi tonton sendiri .)

***
Papadomm merupakan dilema, trauma dan fobia seorang patriak yang bernama Saadom ini. Ini semua telah membentuk masalah kejiwaan dalam diri Saadom.

Sebagai seorang lelaki yang mahu memperbaiki kehidupan ekonomi rumah tangganya, Saadom terpaksa membayar harga yang tinggi dengan menggadaikan waktu-waktu bersama isteri dan anaknya. Dilema tuntutan material dan 'kehilangan' masa bersama keluarga ini diperlihatakan dengan jelas dalam rentak sunting yang pantas di awal 10 minit pertama filem. Mood di awal 10 minit pertama filem ini juga serius. Seserius dilema Saadom yang terpaksa memilih antara tanggung jawab mencari nafkah dan tanggung jawab untuk isteri dan anaknya.

Munirah meninggal, Berlaku transformasi watak Saadom juga terhadap mood filem. Dimana suasana buram dan serius ironinya telah bertukar menjadi lebih ceria selepas kematian Munirah. Trauma kehilangan isterinya telah menyebabkan Saadom mengalami fobia. Saadom menjadi terlalu protective terhadap Miasara. dari seorang yang serius, Saadom bertukar menjadi seorang yang ceria.Ini adalah denial state. Mekanisme Beladiri Saadom telah membentuk perilaku sebaliknya daripada kegelisahan dan keresahan hatinya terhadap sesuatu perkara. Dimana apabila seorang mengalami sesebuah trauma dia harus menentang perasaan itu dengan menunjukkan sikap yang berbeza. Saadom sebelum ini yang serius telah bertukar menjadi seorang yang ceria dan kelakar. Sekaligus mengheret sekali penonton untuk terpedaya dengan masalah emosinya yang sebenar.

Kegilaan Saadom ini juga jelas kelihatan apabila dia mula mengkhayalkan bahawa Munirah sentiasa di sisinya. Ini adalah skizopherenia. Saadom benar-benar ada masalah! Namun kematian Munirah dilegakan dengan kewujudan-kewujudan beliau sebagai imaginary friends Saadom.

Kegilaannya mengongkong Miasara adalah refleksi kegilaan dan keresahan hati Saadom terhadap perasaan bersalah yang di dalam dirinya. Miasara membesar dan menjadi seorang gadis remaja malangnya papanya tidak mahu menerima bahawa anak perempuannya sudah menjadi seorang anak gadis dan sudah memerlukan sedikit ruang privasi dan kebebasan untuk berdikari.

berlaku konflik di sini apabia Miasara memberontak untuk sedikit kebebasan.

Namun tidak mudah untuk seseorang seperti Saadom untuk menerima kenyataan ini. Walaupun berjanji untuk menjauhkan diri dari Miasara tetapi Saadom tetap meng'stalker' anak gadisnya itu walaupun terpaksa menjadi seorang tukang kebun di Universiti Miasara belajar.

***
Filem Papadom ini mempunyai 'approach' yang pelbagai. Afdlin mempunyai niat untuk memparodikan filem-filem tempatan. Mewujudkan semangat muhibbah antara kaum. Juga terdapat beberapa elemen satira dan sindiran terhadap industri perfileman. Untuk maklumat yang lebih lumayan sila klik blog ini ( Ianya sangat padat dan kemasss!!!).

Tidak dapat dinafikan Afdlin telah menghasilkan sebuah filem komedi kekeluargaan yang menarik, kelakar, dan menghiburkan. Kalau kamu sukakan filem-filem Afdlin sebelum ini. Ya, filem ini memang akan kamu suka.

Sama seperti tajuknya, Papadom merupakan keropok yang enak, rangup dan sedap. Membuka selera. Namun papadom tetap papadom. Makan sedap apabila kena dengan nasi kandar. Jika makan dengan tempoyak? haa?

Aku makan macam-macam. Tolak kayu dengan batu je. :)

p/s- Ulasan yang lebih kritikal apabila aku telah menonton kali kedua filem ini. Tengok sekali tak fair la nak cakap banyak. haha.

4 ulasan:

fadz berkata...

tak fair apanya, oklah ni!

PonMan berkata...

so nak consider Papadom nie best ke tak? berapa rated yg leh bagi? bila baca blog tontonfilem nmpak mcm still byk kekurangan jer.... tp mcm ner plak filem blum tayang lg pun bleh menang byk anugerah plak ek? huhu

Ajami Hashim berkata...

giler arnab kena tonton kali ke-2 akan lebih kritikal katanya!

:-)

Edzlin berkata...

hmm tetap nak tgk juga nanti