Rabu, 9 Mac 2011

CUN.



Menonton 10 minit awal filem CUN (dir. Osman Ali), tidak dinafikan bahawa hati saya cukup gusar. Permulaan 10 minit filem ini mengingatkan saya kepada komedi-komedi janaan A. Razak Mohaideen dan Aziz M. Osman, tapi tiada salahnya disitu, mungkin saya secara peribadi telah meletakkan Osman Ali di tahap yang lain dari pengarah-pengarah komersil veteran tersebut.

10 minit yang penuh What the fuck ini bagaimanapun berubah selepas memasuki minit ke 15.

Maya Karin, seorang personaliti TV, hos program gosip popular MELETOP melarikan diri dari kehidupan penuh plastik ( <-- agak geli menggunakan perkataan ini!!!) di Kota akibat kecurangan tunangnya, Jehan Miskin. Dalam satu adegan komedi gelap yang menghiburkan, Maya telah ter-mengkantoikan Jehan bersama Marsha Londoh sewaktu mahu sahaja memulakan foreplay kinky seks kostum mereka, dihadapan krew MELETOP dan seterusnya merasa sedap dan nikmatnya gosip itu apabila terkena ke batang hidung sendiri.

Dengan satu keputusan terburu-buru, Maya meminta Faezah Elai membawa mereka lari sebentar dari isu panas tersebut dan destinasi yang menjadi pilihan adalah Kampung Mata Air yang juga merupakan Kampung Faezah Elai.

Kampung Mata Air ini adalah sebuah kampung ceruk lagi terhulu yang sangat menepati khayalan dan imajinasi sebuah kampung idaman bagi mamat dan minah-minah kota yang tidak mempunyai kampung apabila disebut akan perkataan kampung itu.

Di kelilingi sawah padi saujana mata memandang, berbukit bukau dan bertali air. Maya telah bertemu cinta sebenarnya iaitu Remy Ishak sepupu kepada Faezah Elai. Satu watak lelaki yang naif tapi baran yang sangat pandai dilakonkan oleh Remy. Keseluruhan hampir 90 peratus adegan kekeluargaan, percintaan di kampung inilah yang menjadikan filem CUN ini menjadi sebuah filem yang sangat CUN dan manis untuk ditonton.



*

Filem CUN ini merupakan contoh sebuah filem romantik komedi screwball . Pada dasarnya adalah klise seperti Notting Hill, tapi kerana kepandaian Osman Ali mempersembahkan satu jalinan lakon layar yang menarik disokong oleh kekuatan lakonan dari barisan pelakon utama berserta skrip yang bersahaja, filem ini naik satu tangga ke hadapan dari kelompok romantik komedi melayu yang sedia ada.

Inilah yang dikatakan bahawa tidak peduli seklise mana idea sesebuah penceritaan itu kerana bagaimana cerita itu dipersembahkan (plot) dan diceritakan akan menjadikan filem itu ok atau tidak ok. Komedi di dalam filem ini nampak lebih segar berbanding filem Hatta Azad Khan seperti Senario Asam garam dan Kembar Siang. Ini mungkin faktor umur atau faktor citarasa komedi yang berbeza diantara mereka dan saya selaku golongan yang masih muda lebih cenderung dengan komedi-komedi yang lebih segar sebegini.

Walaupun begitu, terdapat juga beberapa hal yang kelakar dan boleh dipertikaikan terutamanya pada Watak Faezah Elai seperti hal takut gelap, (perempuan kampung yang dibesarkan dalam suasana kampung terceruk begitu tak akan takut pada kegelapan malam), dan sewaktu adegan dia bertemu dengan Remy dimana Remy tidak mengenalinya, oh damn... mereka berdua ini membesar bersama (melalui apa yang dikatakan oleh Kartina Aziz) tak kan boleh tak cam kot. Berapa tahun Minah ni tak balik kampung?

Begitu juga dengan keadaan dan suasana kampung yang agak dibesar-besarkan oleh Osman Ali, tapi apa ada hal. Ini kan filem?

*
Saya sangat terpesona melihat Maya Karin di dalam filem ini, kualiti bintangya semakin bersinar. Lakonannya semakin baik dari sebuah filem ke sebuah filem. Maya tolong jangan jual roh mu kepada David Teoh.

Saya juga sangat impress dengan Remy Ishak. Alternatif hero Melayu bagi Shaheizy Sam dan pilihan yang lebih bagus dari wajah hero tak berkarekter Farid Kamil. Remy tolong jangan jual jiwa kepada David Teoh.

Gandingan kedua pelakon ini menimbulkan tarikan kimia yang sangat kuat dan memukau. Dan yang pastinya mereka berdua ini sangat - CUN!













2 ulasan:

latifatullalliza berkata...

haha. akak pun tak sangka akak boleh suka ha filem ni sebab skeptikal ya amat pada awalnya.

Ares Bahar berkata...

Selamat 'lain' sedikit kan?