Sabtu, 1 November 2008

IGOR


Semalam aku berkesempatan ke pratonton filem animasi IGOR yang ditayangkan di Cineleisure Damansara.

Filem animasi?

Yup...filem animasi...haha so what? Filem juga bukan?

Perlawaan menonton filem ini datang dari Mr Ajami sewaktu aku sedang pening kepala untuk menyiapkan kertas kerja terakhir subjek animasi aku.

Haha, kebetulan atau satu yang ironi? Harap-harap ianya merupakan satu petanda yang aku akan dapat 'A' bagi subjek tersebut. Amin.Haha.

Ok mulakan review (ya ini review. Tidak lengkap. Bukan Spoiler)

* * *

Igor merupakan makhluk (manusia?) yang menjadi pembantu kepada setiap saintis jahat/gila di sebuah negara bernama Malaria. Malaria merupakan sebuah negara di mana rajanya iaitu King Malbert menggalakkan inovasi gila-kejam-jahat-tak berakal yang boleh mendatangkan kemusnahan kepada dunia. Ini adalah bertujuan untuk menggugut negara-negara lain di dunia supaya memberikan wang kepada kerajaannya. Oleh yang demikian, negara Malaria telah menjadi tumpuan saintis-saintis gila untuk menghasilkan ciptaan-ciptaan jahat mereka.

Untuk lebih menggalakkan aktiviti gila ini di negaranya, King Malbert telah mengadakan pertandingan rekacipta inovasi terjahat di negaranya yang diadakan setiap tahun. Saintis yang memenangi pertandingan ini akan diberikan kemasyuran dan kemegahan.


Apabila seseorang itu dilahirkan bongkok, secara automatis dia akan dihantar ke sekolah khas untuk menjadi Igor di negara Malaria yang kerjanya hanyalah menurut perintah/arahan yang diberikan oleh saintis jahat/gila di negara Malaria tersebut. Namun terdapat seorang (satu?) Igor yang tidak berpuas hati dengan kehidupannya yang hanya sebagai pembantu kepada saintis jahat/gila kerana merasakan dirinya mempunyai kepandaian dan bakat melebihi tuannya untuk mencipta satu ciptaan jahat.

Peluang itu tiba apabila tuan kepada Igor tersebut iaitu Dr. Glickenstein mati sewaktu sedang menjalankan program penciptaannya. Tugas itu seterusnya di ambil oleh Igor dengan bantuan dua rekaannya sebelum ini iaitu Brain dan Scamper. Brain merupakan sebuah mesin yang diaktifkan dari seketul otak manusia yang tidak berapa bijak manakala Scamper pula merupakan seekor arnab yang telah mati yang dihidupkan semula. Dengan bantuan dua rekaannya ini Igor telah berjaya menghidupkan satu raksaksa berupa wanita dari bahagian-bahagian mayat manusia.

Namun raksasa ini tidak menjadi satu inovasi yang jahat tetapi merupakan raksasa yang baik dan lemah lembut. Raksasa ini menggelarkan dirinya sendiri sebagai EVA.

Filem ini seterusnya memaparkan pelbagai usaha Igor bagi membentuk Eva menjadi jahat. Pelbagai adegan dan aksi pecah perut berlaku dalam proses Igor memungkarkan Eva tersebut.

Di samping itu terdapat juga komplot untuk mencuri Eva dari Igor yang didalangi oleh seorang saintis jahat popular -flamboyan -tapi tak kreatif bernama Dr. Schadenfreude. Dr Schadenfreude merupakan saintis yang kerjanya adalah mencuri hasil ciptaan terbaik saintis jahat lain tiap-tiap tahun dan ini menyebabkan dia selalu memenangi pertandingan rekacipta inovasi jahat di negaranya sehingga menjadikan dia sangat-sangat popular.

Selain itu Igor juga berhadapan dengan ugutan dari King Malbert yang memerlukan Eva bagi melawan populariti Dr. Schadenfreude di negaranya.

dan......Kesudahan filem ini perlu anda tonton sendiri ok?

***

Sewaktu aku menonton filem ini otak aku tidak akan berhenti dari memandang filem ini bukan sekadar medium hiburan semata-mata. Mana ada filem yang kosong... hatta filem animasi sekalipun.( Baca: filem luar. Filem tempatan mungkin perlu pengecualian dari statement ini. Walao cari nahas...hehe)

Filem ini masih mengekalkan 'roh' dan 'jiwa' horror German Expressionismnya (Lihat setting yang distort dan noir walaupun tidak sejelas The Corpse Bride) serta diadun cantik dengan elemen-elemen Gothic Romantis.

Ya filem animasi ini ada elemen romantis...(bukan jiwang tapi zaman/era. Aku ingin sangat hidup dalam era/zaman ini). Era romantis perkara-perkara hodoh akan dipapar cantik. Neraka itu cantik. Syaitan juga kelihatan comel. Begitu juga dalam filem ini, Igor yang patut huduh dan buruk kelihata comel. Serta Eva adalah frankestein wanita yang juga comel.

Aku juga terhidu sedikit bau-bau feminisme dalam filem animasi ini serta penolakan terhadap apa yang digelar sebagai original sin melalui watak Eva.

Evvilll...evvviill...evvilll...evvaa.. EVA?!

Tapi aku confuse terhadap teori syok sendiri aku ini ( masih dalam perdebatan monolog):

Teori satu:(Teori lapuk dan yang paling klise)

Malaria=Amerika.

King Malbert = The President of United States.

Eva= Senjata pemusnah besar-besaran.

Program King Malbert melancarkan program kejahatannya ke seluruh dunia serta menggugut negara-negara lain bagi keuntungan negaranya = Tindakan kuasa unipolar dunia itu menguasai dunia (atas nama perang menentang keganasan) juga dengan menakut-nakutkan negara yang tidak tunduk pada telunjuknya.

Atau...

Teori dua. (Teori yang juga lapuk tapi paling popular di Barat)

Teori ini sebaliknya. Iaitu menyamakan King Albert dengan manusia yang dilabel U.S sebagai Terrorist (siapa lagi yang dikatakan paling terror di dunia???) yang menggalakkan aktiviti keganasan.

Teori kedua ini adalah berdasarkan bahawa animasi ini adalah keluaran Disney dan sebuah produksi yang mengambil nama sempena peristiwa EXODUS.

apapun yang pasti tagline filem animasi ini adalah :ALL MEN ARE NOT CREATED EVIL.

Jelas bukan mesejnya.

***

Filem animasi ini untuk tontonan seisi keluarga walaupun bagi pendapat aku ianya agak berat untuk kanak-kanak di bawah umur 11 tahun.

Apapun aku enjoy menonton filem ini.

2 ulasan:

Ajami Hashim berkata...

kesian kanak-kanak di bwh umur 11 tahun tak boleh tengok kan???

Sinefelia berkata...

tapi kanak2 skrg dah advance, lebih dari org tua...

so...takde mslh la...

haha...