Isnin, 24 November 2008

Ini bukan ulasan. Sekadar lalutan.

Kira-kira 6 tahun lepas sewaktu aku mula-mula beritahu mak aku yang aku nak belajar filem. Mak aku gelak. Dia kata aku nak kerja apa bila grad nanti. Aku rilek-rilek jawab. Aku nak jadi Tuan Director.

Ya, masa tu aku naif. Idea nak jadi filmaker itu wujud selepas aku terpengaruh dengan novel Hizairi Othman, Jukstoposisi.(Mana ya, Hizairi Othman pergi?)

Selepas 3 tahun aku grad Diploma Seni Layar(Penulisan),Uitm. Aku terus kerja. Buat Freelance. Aku tolak untuk sambung ijazah pada masa tu. Ghairah nak masuk industri.

Dua tahun setengah Freelance, Macam-macam job position aku buat. Dah nama freelance, Bukannya boleh berkira sangat. Asal ada job je sambar. Dari pencacai produksi atau nama manisnya P.A. Runner.Propmaster.Budak Konti. Assistant PM. sehinggalah Technical Crew.Sempat berkerja di bawah Prof. Razak. Khabir Bhatia. Haris Kadir. Dan satu drama Cina yang sampai sekarang aku tak dapat lagi paymentnya. Haram sungguh.

Dalam masa dua tahun setengah yang tidak lah berapa panjang tu sedikit sebanyak aku kenal tentang rupa sebenar Industri Filem Malaya. Diploma aku boleh jadi pembungkus kacang rebus. Tidak ada bezanya aku yang ada Diploma ni dengan krew lepasan SPM. Aku tetap kena mula dari bawah. Tetap kena bancuh air. Gulung dan bersihkan kabel. Pendek kata, kau kena ada pengalamanlah kalau nak kerja dalam industri ni, kalau tak bawaklah ijazah pun, tetap kau kena jadi pencacai dulu.

Muak dengan caci maki dan sedatif metaphetamine/Marijuana (aku nak sangat jumpa krew teknikal yang tak ambil dadah?ada ke?hahaha) serta kecewa dengan realiti industri filem Malaya aku ambil keputusan sambung belajar balik. Sekarang aku dalam tahun dua pengajian aku dalam Sarjana Muda Teknologi Kreatif dan Artistik, Seni Layar (Kepujian).

Dua tahun setengah itu masa yang singkat tetapi dari pengalaman pelbagai position dalam produksi, Jika ada berani yang kata aku tak tahu lagi rupa bangsat industri filem ni. Memang sengaja nak aku jerit Fuck You kat muka dia.

Dan sebab aku sedar diri, ilmu aku masih tidak cukup dan aku tahu betapa sukarnya nak buat filem yang 'berisi' dan 'bermakna'. Maka aku sambung belajar balik.

Aku teringat abang Haris Kadir pernah kata kat aku;

" Kau sambunglah belajar balik. Buat filem dengan drama ni kena ada ilmu. Bukan pengalaman aje."

Thanks Abang Haris.

***

Aku hairan. Sejak kebelakangan ni aku terperasan siaranTV di Malaysia sudah menjadi seperti siaran TV Indonesia. Aku baru perasan, sebab aku student yang tiada masa nak tengok TV, cuma pada dua minggu kebelakangan ni aku berpeluang menonton Televisyen.

Kenapa ya?

dari Tengah Hari, Petang bawa ke malam drama-drama atau sinetron Indonesia disiarkan di peti TV.

Di mana drama-drama melayu Malaysia?

Lagi satu yang aku tidak faham adalah kadangkala terdapat unsur-unsur Kristianiti yang terselit di dalam sinetron-sinetron yang kononnya berunsur keagamaan (Baca:Islam) yang terlepas pandang oleh lembaga penapisan yang secara tidak sedar boleh memesongkan akidah umat Islam.

Sebagai contoh dialog dalam 'Anakku Bukan Anakku'. Terdapat seorang wanita yang mengucapkan dialog ini;

" Allah tidak akan menganiayai anak-anaknya"

Ini jelas menunjukkan terdapatnya elemen kristianiti yang dipanggil Triniti iaitu Tuhan Bapa, Tuhan Anak dan Roh suci dalam dialog ini.

Di dalam Islam. Allah itu tidak beranak dan tidak diperanakkan.

Entah aku pun tidak berapa pandai sangat dalam bab agama. Tapi aku tahu ayat ini salah.

Aku tahu yang aku tidak boleh halang stesen TV dari menyiarkan sinetron-sinetron Indonesia ini. Mereka kapitalis. Mereka fikir untung. Selagi ada permintaan. Selagi itulah mereka tawarkan sinetron-sinetron begitu. Yang aku boleh buat adalah aku tak tengok sinetron itu.

Aku patriotik.

***

Kalau orang tanya kau ambil berat tak tentang hidup Industri Filem Malaysia.

Aku akan jawab;

" Aku lebih ambil berat tentang penonton filem Malaysia"

Ini adalah aku sedar bahawa penonton Malaysia mahukan filem-filem yang 'best'. (Pinjam ayat Yasmin Ahmad)

Oleh itu, cakaplah apapun pada aku. Ulasan atau review filem yang aku buat ini nak melingkupkan industri filem Malaysia atau apa. Aku tak peduli.

Aku berpihak kepada penonton. Penonton berhak mendapat tahu kualiti sebenar sesebuah filem yang hendak ditontonkan kepada mereka.

Kalau filem itu 'best'. Maka 'best'lah yang aku cakap. Dan penonton berhak dapat tahu yang filem itu 'best'.

Tapi kalau filem itu macam celaka. maka 'celaka'lah yang aku cakap. Penonton berhak dapat tahu yang filem itu 'celaka'.

Biar penonton decide samada mereka hendak menontonnya atau tidak. Jangan salahkan penonton sekiranya filem yang celaka itu tidak laku. Dan jangan salahkan blogger atau pengulas filem di akhbar sekiranya filem 'celaka' itu di ulas sebagai 'celaka'. Dan kemudianya bagi pembikin filem, haruslah berhati-hati supaya tidak menghidangkan sesuatu yang celaka kepada penonton agar filem anda tidak mendapat kecelakaan.

Apa pun aku tahu bahawa penonton tidak bodoh. Sila lihat quotation Quentin Tarantino di sebelah. Dan bagi menghormati mereka, aku juga akan mengulas dengan penuh rasa bertanggugjawab. Setiap 'best' dan 'celaka' di dalam filem itu akan aku rasionalkan.

Penggemar dan penghargaan penonton terhadap sesebuah filem Melayu itu semakin bertambah. Harapan mereka besar utuk menonton filem Melayu yang berkualiti dan 'best'.

Jangan khianati mereka.

Hasilkan filem yang 'best'.

***

Aku baru dapat berita baik dari Uitm. Pihak Uitm dan fakulti telah memilih skrip aku untuk dijadikan short filem yang akan diarahkan oleh aku sendiri.

Bajet yang diberi almost RM 5k.

Dengan izin Tuhan shooting awal bulan 12 ini. Bila dah siap nanti. Bolehlah korang semua kutuk filem aku puas-puas ok?

haha.

End.

4 ulasan:

Ajami Hashim berkata...

"Tapi kalau filem itu macam celaka. maka 'celaka'lah yang aku cakap. Penonton berhak dapat tahu yang filem itu 'celaka'."

(pinjam cakap korang balik)

wakakakakaaaa! laserrr!!!

deennasour berkata...

kalau filem itu mcm celaka~
aku angkat jari tengah kat pengarah tu!!
mesti gempak kan kalau aku tulis ni kat blog aku plak?
WOW!!

walawey bro,
tak ada tempat kosong utk pelakon?
aku nak join la short filem itu..hehe
syabas la, semoga ni titik tolak ko nak arahkan filem komersial,
david teo tgh carik sampai 5 orang director muda tuh....so, pandai2 la korek lubang~

Tanpa Nama berkata...

good luck utk short tu. btw, pd saya ilmu dr formal education terlalu nipis. bergurulah dgn kehidupan.

Sinefelia berkata...

ajami- huih laser ke?haha

Deenasour- Owh. angkat jari tengah? aku takut kena tumbuk.wakaka.

where- :)