Rabu, 19 November 2008

LOS dan FAUN - Jazzy...Catchy...CSI spoof..Pecah Perut...


Los dan Faun merupakan sebuah filem komedi terbaru dari pengarah,pelakon komedi terkenal iaitu Afdlin Shauki. Di sebalik kesibukan dan tekanan final exam, aku dan Ikha tidak mahu melepaskan peluang untuk menghadiri pratonton Los dan Faun ini kerana filem-filem Afdlin Shauki sebelum ini mempunyai trek rekod yang sangat positif dalam membuatkan aku terbahak-bahak di dalam panggung.

Dan kebetulan tarikh pratonton filem tersebut adalah 14 November, iaitu hari di mana umur aku genap 25 tahun. Yeah, happy birthday to me!!! hahaha.

Ok, stop merapu Ares...berbalik kepada filem...Los dan Faun di barisi oleh pelakon-pelakon yang hebat dan mantap iaitu Adlin Aman Ramli sebagai Faun dan Hans Isaac sebagai Los. Turut membintangi filem ini ialah Erra Fazira, AC Mizal, Noor Khiriah, Khir Rahman, Ida Nerina, Stephen Rahman Hughes ,Soffi Jikan dan Afdlin Shauki sendiri.

Ya...barisan pelakon inilah agen komedi utama filem ini. Mereka berjaya membantu Afdlin menjayakan misinya menghasilkan sebuah filem komedi MELAYU yang absurd (ingat perkataan ini semua ya, ABSURD) ...komedi yang mahal... komedi yang tidak memperbodohkan penonton (maknanya tiada modal lawak slapstik bodoh seperti ajukan serebral palsi)... komedi yang bersifat benar-benar komedi ...dan komedi yang menyebabkan aku terpaksa menggunakan inhaler akibat lelah dek ketawa yang berdekah-dekah.

sinopsisnya...

***

Los dan Faun merupakan sepasang kawan karib yang berasal dari Melaka. Mereka ke Kuala Lumpur untuk mencari pekerjaan. Kerana sifat Faun yang tersangatlah jujur mereka kerap kali bertukar pekerjaan sehinggalah pada suatu hari Faun telah berjaya membantu seorang manager lingerie shop (tempat mereka berkerja) mencari walletnya yang hilang. Kecekapan Faun menggunakan kemampuan penakulannya secara luar biasa untuk mencari wallet manager tersebut mendatangkan satu idea kepada Los untuk menjadikannya sebagai satu bisnes yang boleh menguntungkan mereka.

Bertitik tolak dari kejadian tersebut, Los dengan menggunakan kuasa penakulan Faun yang hebat dalam mencari barangan hilang telah menubuhkan satu syarikat membantu mencari barangan hilang. Dan mereka berjaya menyelesaikan setiap kes kehilangan yang diberikan kepada mereka.

Kehebatan syarikat Los dan Faun dalam mencari barangan yang hilang akhirnya menarik minat seorang balu kepada seorang jutawan iaitu Jasmin yang mahu Los dan Faun mencari kembali jam tangan antik yang bernilai jutaan ringgit milik arwah suaminya yang hilang di malam suaminya mati. Namun, di dalam kes tersebut, Faun gagal mendapat klue kehilangan jam tangan tersebut. Selain Los dan Faun, mereka juga dibantu oleh sepasang penyiasat insuran yang turut terlibat dalam pencarian jam tangan antik tersebut iaitu Dick Johnson( stephen) dan Amran Askor (Khir).

Ketiadaan klue dan kehilangan kuasa pencarian Faun (akibat cintanya kepada Jasmin) telah memaksa Los dan Faun meneruskan penyiasatan demi penyiasatan terhadap kehilangan jam antik tersebut dan ini seterusnya telah menyebabkan mereka berjaya membongkar konspirasi licik di sebalik kehilangan jam tangan itu.

***

Filem ini bukan sterotype filem komedi Melayu. Tiada elemen komedi aliran Apekisme atau Senarioisme. Tiada slapstik. Tiada mata juling memek muka terncat akal. Komedi di dalam filem ini adalah berdasarkan dialog dan situasi. Afdlin Shauki mengakui bahawa komedi di dalam filem ini adalah komedi yang absurd.

Apakah bendanya absurd itu? Sila google sendiri...

Komedi dan elemen kelakar di dalam ini terdapat di dalam dialognya atau situasi-situasi absurd. Sebagai contoh skrip dialog Amran Askor (Khir) yang menceritakan pengalaman sedihnya di Selat Melaka yang parallel dengan cerita Titanic. Atau situasi absurd di dalam scene di mana Bapa Faun yang trauma selepas menonton filem Brokeback Mountain melihat anaknya (Faun) sedang memakai topi koboi iaitu unsur similarity dengan filem Brokeback Mountain sewaktu Faun meluahkan tentang kerenggangan hubungan persahabatannya denan Los.

Bagi yang tidak pernah menonton filem Titanic pasti akan tertanya-tanya apekejadahnya yang sedang di ceritakan oleh Amran Askor itu (tapi...siapa yang tak tengok Titanic kan? Adeke orag yang tak tengok lagi Titanic? lebih-lebih lagi babak Kate Winslet berbaring bogel itu?? haha) dan bagi yang tak tengok atau tak tahu Brokeback Mountain itu mengisahkan tentang cerita koboi yang Homo pasti tak tahu kenapa bapa Faun (Fish) trauma dengan hubungan rapat anaknya dengan Los.

Dua babak ini merupakan dua contoh babak yang aku gelak bagai nak rak...ada banyak lagi babak yang gila lawak di dalam filem ini.

***
Namun terdapat beberapa perkara yang agak disunity di dalam filem ini. Disunity itu adalah perkara-perkara yang tidak mendapat penjelasan atau tergantung. Rasanya penonton amat nak tahu mana datangnya kuasa penakulan dalam pencarian barang hilang Faun itu. Kuasa itu kuasa superhuman. Kuasa paranormal. Aku nak tahu mana datangnya.

***
Secara keseluruhannya aku tabik dan beri encore pada Afdlin Shauki atas hasil komedi yang sangat bagus ini. Filem komedi seperti ini adalah satu permulaan atau setidaknya menampakkan filem Melayu sudah menampakkan perubahan yang sangat positif. Tahniah Afdflin!

3 ulasan:

Ajami Hashim berkata...

"Tiada slapstik."

yang arif! saya bangkang hujah pendakwaraya!

1. babak toilet joke en.chin berak dgn 'sound-effect' ialah slapstick!

2. babak jeffri terjun dlm kolam air cetek lepastu buat2 aksi berenang ialah slapstick!

3. (tunggu dvd release aku kaji lagi)

larrikkk!

Sinefelia berkata...

ajami- Oh ya...anda betul. Tetapi apa yang cuba diberitahu adalah komedi di dalam filem ini tidak bersandarkan kepada slapstik semata-mata. Bangkangan diterima.lol.

Gruntz berkata...

yess....ini filem aku suka selain buli, sumolah dengan baik punya cilok...