Sabtu, 29 November 2008

TWILIGHT- Kisah Jiwang Pontianak Jambu. Tiada darah. Hanya manis-manis sahaja.



Aku telah menghadiri Tayangan Perdana filem Twilight yang diarahkan oleh Catherine Hardwicke baru-baru ini di GSC Pavilion.

Pada mulanya di dalam kepala otak aku. Aku membayangkan bahawa filem ini adalah sebuah filem pontianak yang sudah pastinya dipenuhi dengan adegan cekik-mengcekik dan hisapan darah walau aku agak sceptical dengan kejambuan Robert Pattinson si hero pontianak yang melakonkan watak Edward Cullin.

Rupanya sangkaan aku meleset. Filem Twilight bukanlah sebuah filem yang aku bayangkan. Atau sehorror tajuknya. Filem ini lebih sesuai dilabelkan dibawah genre Thriller,Fantasy atau Romance.

Filem ini megisahkan tentang seorang gadis yang bernama Bella Swan(Kristen Stewart) yang telah berpindah dari Phoenix ke sebuah kawasan terpencil di Washington iaitu Fork untuk menetap bersama bapanya selepas ibunya berkahwin lagi. Di Fork, sewaktu di sekolah, Bella telah bertemu dengan seorang budak lelaki yang jambu tetapi berperangai pelik iaitu Edward Cullin. Pertemuan awal yang singkat ini memberi impak yang cukup kuat apabila Bella merasakan ada sesuatu yang aneh dan misteri berkenaan Edward manakala bagi Edward pula, Bella telah menaikkan selera pontianaknya. Tarikan kimia diantara mereka berdua yang kompleks ini akhirnya menjadikan mereka rapat dan mesra. Dan ini telah membibitkan rasa cinta diantara mereka.

Bella kemudiannya mengetahui bahawa jejaka idamannya itu adalah pontianak. Tetapi itu tidak menghalang cinta mereka kerana Edward dan keluarganya merupakan pontianak yang tidak mencekik manusia. Mereka hanya minum darah haiwan bagi menggantikan darah manusia. Masalah timbul apabila sekumpulan pontianak lain membuat onar di Fork dan salah satu dari pontianak tersebut mula memburu Bella. Ini telah memaksa Edward dan keluarganya melindungi Bella. Bermulalah konflik berdarah yang mecemaskan.

***

Geng-geng yang menonton filem ini bersama aku pada tayangan perdana rata-ratanya mengatakan bahawa filem ini bergerak agak lambat dan berjela-jela. Dragging. Aku juga bersetuju dengan mereka.

Ini adalah kerana kami semua beranggapan bahawa filem ini akan dipenuhi dengan adegan pontianak yang akan mengeluarkan taringnya dan mengcekik mangsanya. Kami semua menantikan saat horror tersebut. Yang malangnya tak kunjung tiba. Haha.

Pontianak di dalam filem ini tiada taring. Tiada kepak. Tiada kuku tajam. Semuanya jambu. Melihat wajah solek pucat bibir merah yang jambu sebegini aku teringatkan band Duran Duran yang popular era 80an dulu. 3 ekor pontianak antagonis sahaja yang membunuh orang. Itupun tiada adegan pembunuhan ditunjukkan. Oleh itu, bagi anda yang belum menonton, aku sarankan anda tukar mind setting anda. Letakkan di minda dan sanubari bahawa filem ini merupakan filem romantik, filem cinta remaja. Romeo dan Juliet versi pontianak. Juga boleh dianggap filem fantasi yang mempunyai sedikit unsur-unsur thriller.

Sekiranya anda sudah betulkan mind setting anda. Aku percaya anda akan enjoy menonton filem ini. Jujurnya, aku agak enjoy menonton filem ini. Walau ceritanya dragging tetapi aku dapat follow plotnya tanpa bosan.

Adegan yang paling aku suka adalah adegan keluarga Cullin bermain besbol sewaktu hujan ribut diiringi dengan lagu Supermassive Black Holes dari Muse. Pop gila!

Adegan yang paling spoil bagi aku adalah sewaktu Edward ingin menunjukkan dirinya yang sebenar kepada Bella. Edward berdiri di bawah sinaran matahari untuk menunjukkan rupanya yang sebenar. Bagi kita yang sudah biasa menonton filem-filem vampire sudah pasti tahu bahawa pontianak tak boleh terkena cahaya matahari. Oleh itu, sangkaan aku di dalam scene ini sudah pasti Edward akan melecur, atau rupanya berubah menjadi hodoh. Sangkaan aku salah. Edward tak jadi hodoh. Tapi kulitnya berkelip-kelip/bertwinkle-twinkle dengan cahaya yang sungguh mempesonakan. Haha. Jiwang sungguh.

***

Filem Twilight ini merupakan filem yang sesuai ditonton oleh remaja dan adik-adik yang sedang bercuti sekolah. Hero dia jambu habis. Heroin dia pula cun habis. Pontianak-pontianak dia pun lawa-lawa.

Jangan pula lepas ni ada yang yang berangan nak jumpa pontianak sebegini di Malaya. Haha. Pengsan korang nanti.

3 ulasan:

wénkt berkata...

balik je dari tayangan ni
kami saling jadi vampire.
abih leher berbelang skrg.

ngee

Sinefelia berkata...

wenkt-kena gigit vampire sampai berbelang??vampire jenis apa tu??haha...

Tanpa Nama berkata...

sorry to say but, your sypnosis is bad and wrong and so many spelling mistakes. and don't say 'jiwang'... this story is unique... okay maybe you'll say i'm stupid but look at it... you guys just say it's jiwang although you say it's good but some of you guys (not you guys) out there just say its stupid cause you dont friggin understand this whole movie...