Rabu, 11 Februari 2009

LAGI LAGI FILEM ON KOSMO...THANKS TO LI SHIAN..

Blog yang berusia tidak sampai setahun itu menjadi wadah untuk menyuburkan budaya filem tempatan.



HARITH Baharudin dan Yusrilaikha Wan Yusoh mengakui diri mereka begitu 'menggilai' filem. Malah, lokasi temu janji mereka dianggap romantis iaitu di panggung wayang Cineleisure Damansara, Petaling Jaya. Pada masa yang sama, mereka taksub dalam bidang pengajian kerana kedua-duanya ketika itu menuntut di Universiti Teknologi Mara (UiTM) peringkat ijazah pertama jurusan Teknologi Kreatif (Seni Layar).

Bagi pasangan merpati dua sejoli ini, Harith, 26, dan Yusrilaikha, 23, seni filem sememangnya mengalir dalam darah mereka. Atas dasar cinta terhadap filem, maka lahirlah sebuah blog nukilan bersama.

Blog berjudul Lagi-lagi Filem (http:// coldheartediceprincess.blogspot.com/) itu, kata Harith, merupakan 'wadah' mereka berdua dalam memberi sedikit sumbangan kepada industri filem Melayu tempatan.


INILAH antara tiket-tiket wayang premier yang disimpan oleh Harith dan Ikha untuk kenangan.


Blog yang berusia kurang setahun itu memberi tumpuan kepada filem-filem Melayu dengan hasrat 'menyuburkan' budaya filem tempatan. Mungkin sebab kelainan itulah blog Lagi-lagi Filem mendapat banyak perhatian sejak kebelakangan ini.

Setakat ini, blog filem pasangan muda itu berjaya menarik perhatian lebih 4,000 pelawat secara keseluruhannya.

"Kami lihat terlalu banyak blog yang membuat ulasan filem. Tetapi filem-filem Melayu jarang dapat ulasan. Jadi, sebagai pelajar filem, inilah tanggungjawab kami untuk 'menyuburkan' filem Melayu," kata Harith, orang pertama yang memberi ulasan filem dalam blog tersebut.

Belasan buah filem Melayu telah diulas oleh pasangan itu, antaranya filem Maut, Histeria, Kinta, Budak Kelantan dan Susuk.

Harith yang menyimpan impian bergelar seorang pengarah filem suatu hari nanti berkata, biarpun dia mengulas dari sisi buah fikiran seorang pelajar filem, gaya ulasannya adalah ringkas.

Yusrilaikha yang lebih dikenali sebagai Ikha menambah, berkat kesungguhan mereka mengulas filem-filem tempatan, pelbagai jemputan previu wayang 'datang bergolek'. Sebahagian besar jemputan, katanya, datang daripada syarikat Tayangan Unggul Sdn. Bhd.

"Kebiasaannya kami mengulas sesebuah filem Melayu dari sisi luaran yang boleh difahami orang biasa. Kami akan menyentuh tentang aspek jalan cerita atau naratif, watak, cara kerja dan teknik filem.


HARITH


"Salah satu filem yang kami sangat berpuas hati dan suka ialah cerita Budak Kelantan arahan Wan Azli Wan Jusoh. Sebabnya, filem itu sangat raw dan lain daripada yang lain.

"Dengan bajet yang tidak banyak, mereka masih boleh hasilkan filem berkualiti yang berfalsafah dan disukai ramai. Jadi, kami dapat simpulkan cara penyampaian mesejnya dalam cerita Budak Kelantan itu sangat berkesan," ujar Ikha, anak kelahiran Johor Bahru.

Hanya berlatarbelakangkan platform hitam, blog Lagi-lagi Filem tidak menggunakan dekorasi melampau. Ia ringkas dan lebih menumpukan kepada isi kandungan yang ingin disampaikan.

Mengungkap kata-kata pengarah filem terkemuka, Yasmin Ahmad: 'If the film is best, it travels', Harith berkata, karya arahan Mamat Khalid adalah antara kesukaannya.

"Mungkin ramai tidak suka karya Mamat Khalid dan menganggapnya agak mengarut. Tetapi, sebagai pelajar filem, kami nampak sisi sindiran dan 'isi' kemasyarakatan atau sosial yang ingin disampaikan berbanding orang biasa," ujarnya sambil memberitahu ulasan cerita yang dibuat lazimnya dilakukan secara adil.


IKHA


Bagi filem-filem Melayu yang seteruk mana sekali pun, pasangan itu akan sedaya upaya mencari sisi positif untuk disampaikan kepada khalayak.

"Kadang-kadang kami akan tengok filem itu dua atau tiga kali untuk mencari kekurangan dan juga kelebihannya. Selain mempunyai dua pengarang dalam satu blog, kami berpendapat pentingnya pembaca memahami ulasan, mesej atau kritikan yang disampaikan.

"Kami perasan kebanyakan blog filem seakan-akan hanya ditujukan untuk golongan pembaca elit. Bahasanya terlalu teknikal. Satu kumpulan blogger filem pula tidak memiliki latar belakang mengenai topik yang diulas. Jadi, peranan kami adalah sebagai medium pertengahan. Maksudnya, kami pelajar filem tetapi berkomunikasi dengan pembaca menerusi gaya penyampaian yang difahami ramai," jelas Harith sambil memberitahu dia dan Ikha akan pergi menonton wayang tiga atau empat kali seminggu.

Selain berkongsi pandangan, Ikha berkata, blog itu juga membuka peluang kepada pembaca berdebat secara sihat jika terdapat percanggahan pendapat tentang sesebuah filem.

Menurutnya, bukan mereka tidak pernah mengulas filem-filem Hollywood, tetapi ruang perdebatan yang luas dalam blog mereka juga dilihat mampu memupuk budaya cintakan filem-filem tempatan menerusi komuniti dalam talian.

Ikha yang menyimpan cita-cita untuk menjadi pensyarah filem menjelaskan kesemua ulasan filem yang dibuatnya berpandukan kepada pemahaman dan selera peribadi.


SELAIN filem Melayu, blog Lagi-lagi Filem turut membuat ulasan filem Hollywood dan Indonesia.


"Tetapi, setiap ulasan yang dibuat tidak akan disertakan dengan kesimpulan jalan cerita. Sebabnya, kami mahu menggalakkan pembaca untuk pergi menonton filem itu sendiri. Itu satu lagi kelainan blog filem kami," tambahnya.

Namun, disebabkan jadual tugasan harian yang sangat padat sebagai seorang pelajar, Harith dan Ikha tidak mempunyai masa untuk mengemaskini blog secara kerap.

"Kadang-kadang sekali masuk blog, kami akan memuat naik dua hingga tiga post sekali gus. Kalau nak tahu, setiap wayang yang ditonton akan dikritik atau diulas dalam blog dahulu sebelum ditulis dalam kertas projek universiti. Langkah ini dapat membantu mengelakkan kami daripada terlupa," jelas Ikha sambil ketawa.


HARITH dan Ikha menjadikan blog mereka sebagai ruang perdebatan yang sihat mengenai filem tempatan.

Belum bersedia menjana pendapatan daripada blog filem Melayu mereka, pasangan ini mengakui mereka turut membantu fakulti mempromosikan tayangan-tayangan filem yang ditawarkan di kampus universiti.

"Datanglah, fakulti kami ada buat tayangan filem percuma dari pukul 8 hingga 10 malam di kampus UiTM Puncak Perdana, Shah Alam. Semua dijemput datang," pesan Ikha sambil memberitahu tayangan percuma itu bertujuan melatih golongan remaja meminati dunia sinema.

16 ulasan:

@DdY berkata...

omg!!congrats ikha!uve been featured!jealous2..

Ajami Hashim berkata...

"Sebahagian besar jemputan, katanya, datang daripada syarikat Tayangan Unggul Sdn. Bhd."

hahaha!

Sinefelia berkata...

addy - thanks..hehe..

AdDukhon berkata...

mcm nilah anak melayu...martabatkan filem melayu,blog yg menarik.susunatur artikel kemas....saya kasi 4 bintang..he..hee

Tanpa Nama berkata...

Tahniah2
tahniah ya !

lepas ni bukan Tayangan Unggul je jemput...semua produksi berebut-rebut nak korang preview.

Ombakkkkkk !!!

MORIBAYU berkata...

congrats ikha n en bahar

blog korang mmg best , kemas , simple dan menarik kebaboom !!

me kat pudu tadi , duduk kat sebelah, ada mamat indon tgh baca kosmo. tgk2 dia tgh asyik baca story u n en bahar..waaaaa
after this harus u masuk pasaran nusantara hehehehhe.

:)

Tanpa Nama berkata...

congrats guys.
"tanpe korang,
sapelah kami"

haha, jaja wakil semua tu=)

terus2kan

Tanpa Nama berkata...

Ikha....
baru ray perasan
rambut u kat dlm gambar tu

siap croisont rambut lagikkk
LOL

Sinefelia berkata...

shukri - wah..banyaknya pujian..dari tadi kami tak berhenti senyum lagi ni...thanks..

ray - ombak!!!! yeay!! lepas ni bolehlah pancing pengundi dekat yoyooh awards pula..hehe...

megat - en bahar tu nama ayah ares la..hehe...

jaja - thanks..lepas ni kalau jaja buat feature film pula boleh juga kami review kat sini.. :)

p/s : ray, janganlah bocor rahsia pasal rambut baru...masuk paper tu..hehe...

Tanpa Nama berkata...

Amin.InshaALLAH....

soon...soon...

=)

thanks korang. promise will support korang no matter what.
teruskan!=)

NAZ berkata...

da baca paper ari nie.
nampak kembar korang hahaha

deennasour berkata...

wah, blog aku yg dah reti bertatih tu pon tak masuk newpaper gih.dasyat eh.

apa2 pun aku doakan kalian berjaya.
panjang umur aku jadi junior korang. ngeh ngeh ngeh

Sinefelia berkata...

jaja - keep on supporting each other...yeah!!

naz - kembar??baguslah.. :)

deen - hehe..baguslah kalau kau nak jadi junior kitorang...tak sabar aku tunggu deen jadi student balik..hehe..

amer zaman berkata...

tahniah.

memang best.

mahhass berkata...

Tahniah!

Fira Salleh berkata...

congrats..i baca kosmo smlm..
bru tau ade blog ni..
dah lame cari film review fr melayu kite..
tringin jugak nk pegi tayangan muvi yg memalam tu..
tp segan la pulak..hehe

~keep it up guys~