Selasa, 16 Februari 2010

Reviu Pendek Muallaf sekali lalu.

Beberapa hari yang lepas aku baru sahaja menonton filem Muallaf. Aku tidak berkesempatan untuk menonton filem ini di pawagam kerana sewaktu filem ini ditayangkan aku sedang berpraktikal di Kuala Kangsar selama 27 hari ( filem Hantu Kak Limah Balik Rumah). Terima kasih kepada Kelab Skrin Filem FACT yang membuat tayangan secara percuma di Puncak Perdana baru-baru ini.

Jujurnya aku tidak begitu selesa dan perhatian aku terganggu sewaktu menonton filem ini tempoh hari. Tayangan terpaksa berpindah dari Dewan Pancha Delima ke sebuah Bilik gerakan di kolej yang macam hampeh. Panas dan sempit. Kenapalah saat-saat inilah Dewan Pancha itu hendak direnovate. Natijahnya aku terpaksa bersila dan bersandar di dinding, skrin adalah berkedudukan 25 darjah dari aku. Naik sakit tengkuk aku sebab terpaksa meneleng ( meneleng? ayat ni ada ke?...).

Filem Muallaf ini dianggap sebuah naskah yang begitu berat oleh ramai penonton namun bagi aku adalah sebaliknya. Apa yang beratnya? Sebab pening dengan nombor-nombor verses/surah tu atau dialog-dialog yang preachy tu?

yes, nombor-nombor itu setidaknya akan membuatkan ramai penonton yang tidak selalu membaca kitab Tuhan terpingga-pingga.Tidak kiralah dari Koran atau Bible.

Filem ini merupakan sebuah filem tentang dua orang budak perempuan yang bijak yang meminati pengajian tentang agama/falsafah/teoloji dan suara mereka adalah tidak lebih dan tidak bukan merupakan suara arwah Yasmin yang secara halus berselirat dengan kepercayaan pluralisme dan disaluti tassawuf/ sufistik dimana hal ini tidaklah pula sesuatu yang asing bagi diri aku. Dan bagi yang hyper sensitif, Konotasi pluralisme itu pula tidak aku maksudkan secara negatif ,jangan salah faham, dan mungkin ramai yang tidak bersetuju dan menentang,terpulang...,aku tidak ingin berbahas mengenai siapa betul atau siapa salah di dalam hal ini.

Aku hanya lemparkan pandangan aku terhadap rasa saling hormat dan toleransi beragama yang pada aku sangat kuat cuba disemai oleh Yasmin di dalam filem ini. Ini adalah kepercayaannya, dan aku hormati pandangannya ini.

Rohana dan Rohani memetik ayat baik dari Bible mahupun dari Koran secara tidak langsung menggambarkan bahawa Yasmin mempercayai kebaikan-kebaikan yang dibawa oleh kedua kitab tersebut.

Brian tetap pengganut Kristian hingga ke tamat cerita dan ini menunjukkan Yasmin tidak cuba untuk meletakkan agama Kristian sebagai kos lepas dalam percintaan diantara Brian dan Rohani. Ini juga boleh dilihat sebagai Yasmin meletakkan rasa Cinta dan Kasih Sayang itu lebih dari ketaksuban agama. Dan disinilah kelihatan elemen sufistikal ( bagi aku) di dalam filem ini.

Rasa cinta itu membuatkan Brian cuba memahami agama wanita yang dicintainya dan di dalam masa yang sama dia kembali mendekati agamanya, Kristian ( yang sebelum ini dilihatnya dari sudut negatif kerana hukuman berat yang dikenakan oleh bapanya atas alasan agama sewaktu ditangkap sedang bermasturbasi).

Ini adalah alasan paling mutlak kenapa harus ada rasa 'cinta' (dan darjat cinta ini diletakkan tinggi setaraf dengan agama) sesama manusia kerana dengan adanya cinta barulah datangnya respect terhadap manusia lain iaitu respect terhadap agamanya,kepercayannya,budayanya dll. Dan bila ada respect begitu barulah takde perang yang digunakan atas alasan agama, barulah gereja tak kena bakar, barulah kepala babi tak dicampak ke dalam surau, dan barulah takde kepala lembu kena pijak-pijak.

Cuma, seperti kata Saniboey, aku agak merasakan filem ini preachy, dan ya, filem-filem Yasmin sebelum ini juga memang preachy tapi aku rasa tak sepreachy yang ini. Contohnya scene Dato' minum arak tapi tak nak salam dengan cina yang pegang anjing tu. Aku rasa seperti terlalu bersungguh-sungguh hendak mengatakan bahawa orang melayu baik yang suka minum arak ke, kaki zina ke, peliwat ke,pemakan rasuah ke, walau jahat macamanapun dia... dia tak akan pegang anjing atau makan babi.

Scene ini tidak seperti scene Nam Ron pegang anjing sewaktu nak ke surau di dalam Gubra. Scene tersebut dibuat secara bersahaja, satu take, long shot.Lembut tetapi sinis.Pom tepat kena pangkal dada fundamentalis. Tetapi scene Dato' dan anjing di dalam filem Mualaf ni banyak shot. Siap close up anjing, muka Dato jijik. Bersungguh-sungguh scene ni. Tapi dia jatuh di tahap cliche'. Hahaha...

Yang preachy secara literal itu, yes... i agree with my mentor, Mr Norman,filem-filem Yasmin memang dipenuhi dengan elemen-elemen bersyarah di dalam dialog-dialognya. Dan itu tidak menjadi hal, malah inilah trade mark. dailog-dialog preachy di dalam filem Yasmin tidak seperti drama RTM atau Siri Gerak Khas. Preachy RTM itu preachy yang menakutkan dan seperti kelas pendidikan moral.

Berbalik kepada filem Muallaf, kerana ianya tidak asing bagi aku maka aku menganggap isi/content filem ini tidaklah banyak memberi apa-apa impak kepada diri aku. Aku lebih terpesona dengan subjek kematian di dalam filem Talentime. Namun aku akui bahawa pengalaman sinematik sewaktu menonton filem Muallaf ini masih lagi sama seperti aku menonton filem-filemnya yang lepas. Dan aku sukakan dan akan rindukan gaya/style filem-filem beliau. Benar, seperti kata Wahab Hamzah, Yasmin adalah seorang auteur.


p/s- Aku mau mengulas filem ini dengan lebih kritis. Mungkin selepas aku mendapatkan DVDnya.

2 ulasan:

Qarl berkata...

qarl suke muallaf

d muvi was ok

tp kekadang terasa cm tgk cerekarama tv3

fadz berkata...

and a review for DB? too bad, aku dah rebiu dulu, hohohohoho